Porotalouden aiheuttamat vahingot yksityistä ihmistä kohtaan tulee saada loppumaan!

uula värriö
miettikääsitä

/ #62

29.01.2007 21:51

Tositapahtuna muutamien vuosien takaa.
Mailleni tuli poroja alueelle,jolla ne ei saaneet oleskella.Ilmoitin niistä poromiehille ja pyysin ajamaan pois.Ketään ei tullut paikalle.Ajoin ne itse etäämmälle.Seuraavana päivänä porot tuli taas ja ilmoitin jälleen eikä ketään tullut nytkään paikalle.Tätä jatkui pari viikkoa ja aina jouduin itse ajamaan porot pois.Kertaakaan ei poronomistajia käynyt edes katsomassa tilannetta, vaikka poroisännällkin oli tieto asiasta.Välinpitämättömyys alkoi kyllästyttää ja päätin ilmoittaa asiasta poliisille.
Asemalla puheluun kommentoi ylikonstaapeli seuraavasti: "Minun työtoveri omistaa poroja ja tuollaista ilmoitustahan minä en ota vastaan,sillä korppi ei korpin silmää noki".Eikä ottanut ilmoitusta vastaan,vaan sulki puhelimen.
Koin,etten ollut saanut minulle lain suomaa perusoikeutta ja ilmoitin asiasta poliisipäällikölle.Hän määräsi herra ylikonstaapelin ottamaan rikosilmoitukseni vastaan.
Poliisin esitutkinta johti rikossyytteeseen ja oikeuskäsittelyssä poroisännän todettiin syyllistyneen poronhoitolain rikkomiseen.

Law Commission (Europe, 28.1.2007 21:33)

olipa siinä peruseteläläinen kommentti sellaiselta joka käy mökkeilemässä lapissa kerran vuodessa. olisit voinut samantien haastaa "rikolliset porot" oikeuteen, kunnianloukkauksesta ja luvattomasta maalletunkeutumisestä.söivät tietenkin vielä kaikki taimetkin metsästä ohimennen. varo ettet rasitu poroja häätäessä tontiltasi. PS. nehän syövät sinutkin sitten kun männyntaimet ja loppuvat