Mäntsälän opetuksen tasoa ei saa entisestään pudottaa

Eija Ahtiainen
Mäntsälä

/ #2 Jatkoa Maarit Turusen kommenttiin

28.04.2009 23:04

Moi Maarit;
olen kanssasi tismalleen samaa mieltä. Niin kivoja ja kodikkaita kuin pienet kyläkoulut ovatkin, näiden alle 15 koululaisen yksiköiden idyllin ylläpidon maksaa satapäinen joukko Mäntsälän ala- ja yläasteikäisiä koululaisia, joiden opetuksen tasoa on jouduttu leikkaamaan ja nyt ollaan leikkaamassa lisää, ellei järki astu tunteen edelle tässä kouluverkkoasiassa. Koulun ensisijainen tehtävä on opettaa !! Ainakin näissä lakkautusuhan alla olleissa kouluissa on ymmärtääkseni opettaja + kouluavustaja + keittäjä, eli 3 henkilön työpanos 15:ttä oppilasta kohti -- ei kovinkaan tehokasta resurssien käyttöä, ja suoraan sanoen täältä Etelä-Mäntsälästä katsottuna tuntuu kohtuuttomalta tuhlaamiselta, jos omat lapset ovat 25-30 oppilaan luokissa ja joku viikko sitten tuli ilmoitus ettei tukiopetustunteja voida enää tänä keväänä antaa kun on rahat loppu.

A2 kielen opetuksen osalta on pakko todeta, että poistamisesta tehtiin valitettavasti päätökset jo viime vuonna, joten Mäntsälässä ei sitten enää opiskella A2 kieltä. Tämä A2 kielen poistaminen jouduttiin tekemään, koska kouluverkon karsiminen pantiin jäihin vuosi sitten. Ja nyt yritetään taas samaa. Tämä karsiminen tulee vaikuttamaan lasten jatko-opiskeluun. A2 kieltä opiskelemaan eivät edes päässeet kaikki halukkaat - mutta nyt ei sitten pääse kukaan. Montako muuta vastaavaa karsintaa pitää tedä ennenkuin tajutaan, että se mitä Mäntsälässä pitää nyt karsia on kouluverkko, ei opetuksen taso?

Alaluokkien kielikylpy-opetus on myös ajettu alas säästösyistä.

Ehkä Mäntsälässä tosiaan halutaan profiloitua junttilaksi. Mutta toivottavasti adressiin saadaan nimiä näyttämään että me emme tätä hyväksy enää.