Mäntsälän opetuksen tasoa ei saa entisestään pudottaa

Maarit Turunen

#1 Ei saa enää karsia perusopetuksesta

28.04.2009 20:56

Mäntsälässä ei enää viedä porukkaa uimaan, ei ole uimahalleja, nyt ollaan karsimassa suuren osan Mäntsälän ala-astelasiten kieliopinnoista A2 kieliä poistamalla. 10 v päästä lapsemme eivät osaa kun suomea ja työpaikkaa hakiessa jäämme muiden kuntalaisten samanikäisten hakijoiden jalkoihin, kun emme pärjää kielissä. Ottakaahan nyt järki käteen, vaikka se sivukylillä pahalta tuntuu, mutta parin kyläkoulun oppilasmäärän takia, koko muu Mäntsälä kärsii, vertaa oppilasmäärän suhdetta.Veikkaanpa, että opetuksen taso ja laatu pienessä koulussa, jossa yksi opettaja joutuu jakautua 1-6 luokan opeksi samaan aikaan, tuskin pystyy jakamaan tietoa yhtäaikaa kaikille kuudelle eri tasolle!!Vielä näissä pienissä kouluissa täytyy olla erikseen avustaja "turvallisuuden" vuoksi niinkuin jossain luki.Sille vielä maksetaan kulukorvaukset, päivärahat ym puhumattakaan rakennusten ylläpito- ja korjauskuluista. Toivon, että asia otettaan uudelleen valtuustossa/haalituksessa pikaisesti käsittelyyn, ohi kunnan burokratian.
Eija Ahtiainen

#2 Jatkoa Maarit Turusen kommenttiin

28.04.2009 23:04

Moi Maarit;
olen kanssasi tismalleen samaa mieltä. Niin kivoja ja kodikkaita kuin pienet kyläkoulut ovatkin, näiden alle 15 koululaisen yksiköiden idyllin ylläpidon maksaa satapäinen joukko Mäntsälän ala- ja yläasteikäisiä koululaisia, joiden opetuksen tasoa on jouduttu leikkaamaan ja nyt ollaan leikkaamassa lisää, ellei järki astu tunteen edelle tässä kouluverkkoasiassa. Koulun ensisijainen tehtävä on opettaa !! Ainakin näissä lakkautusuhan alla olleissa kouluissa on ymmärtääkseni opettaja + kouluavustaja + keittäjä, eli 3 henkilön työpanos 15:ttä oppilasta kohti -- ei kovinkaan tehokasta resurssien käyttöä, ja suoraan sanoen täältä Etelä-Mäntsälästä katsottuna tuntuu kohtuuttomalta tuhlaamiselta, jos omat lapset ovat 25-30 oppilaan luokissa ja joku viikko sitten tuli ilmoitus ettei tukiopetustunteja voida enää tänä keväänä antaa kun on rahat loppu.

A2 kielen opetuksen osalta on pakko todeta, että poistamisesta tehtiin valitettavasti päätökset jo viime vuonna, joten Mäntsälässä ei sitten enää opiskella A2 kieltä. Tämä A2 kielen poistaminen jouduttiin tekemään, koska kouluverkon karsiminen pantiin jäihin vuosi sitten. Ja nyt yritetään taas samaa. Tämä karsiminen tulee vaikuttamaan lasten jatko-opiskeluun. A2 kieltä opiskelemaan eivät edes päässeet kaikki halukkaat - mutta nyt ei sitten pääse kukaan. Montako muuta vastaavaa karsintaa pitää tedä ennenkuin tajutaan, että se mitä Mäntsälässä pitää nyt karsia on kouluverkko, ei opetuksen taso?

Alaluokkien kielikylpy-opetus on myös ajettu alas säästösyistä.

Ehkä Mäntsälässä tosiaan halutaan profiloitua junttilaksi. Mutta toivottavasti adressiin saadaan nimiä näyttämään että me emme tätä hyväksy enää.

Soile Taskinen

#3 Kyläkoulut...

14.05.2009 11:07

Aiemmissa viesteissä on huomattavissa selkeää kyläkoulujen aliarvioimista. Pienistä kyläkouluistamme saamme yhteistyöhön pystyviä kuntalaisia, opetus on erilaista mutta palkitsevaa ja opettaa lapselle myös paljon. Kuinka monessa kirkonkylän isossa ala-asteessa luokat eskarista kuudesluokkalaisiin on tekemisissä toistensa kanssa? Itse olen käynyt kirkonkylällä ala-asteen, enkä todellakaan näe siinä mitään etua, päinvastoin!
Mielestäni tärkeää on myös huomioida koulumatkojen pituus ja hankaluus. Kuinka oppilaan into opiskella kärsii jos taksimatkojen takia koulupäivät venyvät kohtuuttoman (aikusen mielestä kohtuus voi olla lapselle liian pitkä) pitkiksi, tulee ylimääräisiä odotusaikoja jne. Onko koulumatka edes turvallinen, mikäli taksimatkan edellytykset eivät täyty!
Aiemmin tehty kouluverkkoselvitys EI antanut vertailukelpoista tietoa. Se herätti enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia. Lähtötilanne on saatava ensin kuntoon ja vertailunkin vuoksi pitää laskea kaikki kustannukset mitä muutosten jälkeen tulee, jotta voidaan todella todeta sen ratkaisun olevan todellisia säästöjä tuova. Jos säästö on pieni ja lapset joutuvat kärsimään, onko "säästö" enää sen arvoinen?
Vastuun kantamista voin myös kysyä edelliseltä koululautakunnalta, olen kohta kaksi vuotta sitten tehnyt esityksen Mattilan koulun parantamisesta, lukuisia kertoja sen perään kysellyt, mutta koskaan en ole vastausta esitykseeni saanut! Tämä olisi tuonut huomattavia säästöjä, antanut kunnallemme positiivista julkisuutta ja säästänyt rahaa opetukseen.
Opetuksesta ei tule säästää enää, se on jo kärsinyt tarpeeksi.
Herätän kunnan työntekijöissä kysymyksen, ovatko he valmiita vaihtamaan lomarahat vapaaksi ja näin säästämään kunnan varoja? Näin toimimalla jokainen saa työpaikan pitää ja säästöjä syntyy toimialasta riippumatta! Lisäksi itse hyötyy ylimääräisestä vapaasta. Kunnan päättävissä elimissä olevat voivat luopua osasta, mielellään kokonaan, kokouspalkkioistaan ja ehkäpä myös kulukorvauksista. Onhan kyseessä luottamustehtävä.
Jokainen osaa kritisoida, todellisia ja toimivia parannusehdotuksia kannattaa aina esittää! Puhaltamalla yhteen hiileen voimme saada kunnan talouden nousuun tasoa tinkimättä.
Kannatan toimintojen järkeistämistä, mutta en kaikkien kyläkoulujen kuten ison Mattilan koulun kustannuksella! Nyt on aika ottaa järkikäteen ja todella laskea mikä kannattaa tehdä, tehdä suunnitelmat vuosiksi eteenpäin ja toimia niiden mukaan! Jatkuva lakkautusuhan alla oleminen EI ole hyväksi kenellekään osapuolelle.
Piia Jokela
Adressin tekijä

#4 Edelleen kyläkouluista...

14.05.2009 14:40

Hei!
Tarkoituksemme ei todellakaan ole hyökätä kyläkoulujen kimppuun. Haluamme tuoda kaikkien tietoon sen, että kun näitä alle 20 oppilaan kyläkouluja on Mäntsälässä useampia, joudutaan opetuksen tasosta karsimaan. Nyt sivistystoimen rahat menevät liiaksi seiniin - ei opetukseen.
Mikäli valtuusto saisi tilaisuuden päättää kyläkoulujen yhdistämisestä sivistyslautakunnan esityksen mukaisesti, ei yhdenkään mäntsäläläisen lapsen olot huononisi. Mutta sillä taataisiin se, että nyt ei tarvitsisi koskea opetukseen. Kyläkouluilla, missä on yhdysluokkia, opetussuunnitelman edellyttämä opetuksen taso ei enää täyty, mikäli säästöt tehdään tuntikehyksestä. Yhdysluokilla opetuksen taso ei ole sen huonompi, kunhan kunta takaa resurssit jakotunteihin tiettyjen aineiden osalta. Nämä jakotunnit täytyy taata myös isoille, yksisarjaisille kouluille, missä ryhmäkoot lähenevät 30 oppilasta, jotta opetuksen taso on myös heillä riittävä. Mikäli tuntikehystä nyt pienennetään, jakotunnit ovat vaarassa.
Säästöt uhkaavat lopettaa myös tukiopetuksen. Itse en voi ymmärtää sitä, että todella pienet kyläkoulut halutaan säilyttää sen uhalla, että jo alakoulussa mahdollistetaan syrjäytyminen, koska itse opetukseen ei resurssit enää riitä.
Ps. Olen itsekin kyläkoulun kasvatti.
Eija Ahtiainen
Mäntsälä

#5 Jospa kaikki sivistystoimen säästöt voisi perua...

14.05.2009 16:47

HEI;
kommentoin vielä yhtenä tämän adressin puuhanaisista lisää.

Meillä adressin alkuun panijoilla on ensisijaisena tavoitteena että kaikki sivistystoimeen kohdistuvat säästöt perutaan.
Eli opetuksen taso säilytettäisiin edes nykytasolla, ja kouluverkkokysymykset voisi tässä tapauksessa jättää sikseen.

Eli mitään "kyläkoulun lakkauttajia" emme ole (vaikka jotkut niin väittävät)
- mutta jos pitää valita kahdesta vaihtoehdosta: nykyinen opetuksen taso kaikille Mäntsälän koululaisille vaiko kyläkoulujen yhdistely, niin pakkohan tässä on tunteen sijaan ajatella järjellä ja valita opetus. Kaikki mahdollinen on jo opetuksesta karsittu, mitään ei enää voi karsia ilman että syntyy pahoja ongelmia. Joku kunnanvaltuutettu kehtasi väittää että tämä on liioittelua - mitäpä jos epäilijät kävisivät tutustumassa koulujen päivittäiseen arkeen?

Adressi kävi tarpeelliseksi sen vuoksi, että näyttää siltä että säästöjä ei voida tai haluta perua, joka asettaa meidät valintatilanteeseen: kouluverkkoratkaisu vai opetuksen tason laskeminen??

kun kouluverkkoasiaa pallotellaan kunnan elimissä ja pelataan aikaa, se tarkoittaa että säästöt jotka on pakko tehdä syksyllä, tehdään opetuksesta. Opetusryhmiä kasvatetaan, tukiopetus lopetetaan jne.

Kun oman lapseni koulussa ilmoitettiin kesken kevätlukukauden huhtikuussa, että tukiopetus loppuu koska rahat ovat loppu (Ja vielä ei siis ole edes tehty niitä säästöjä!!!) niin entä ensi vuonna - lopetetaanko tukiopetus jo vaikkapa lokakuussa?
Annetaanko niiden jotka eivät pärjää tahdissa, 30 oppilaan luokissa, pudota vaan kärryiltä jo ala-asteella?? Miten mahtaa siinä tapauksesa jatko-opiskelu sujua? Kasvatammeko lisää yhteiskunnasta syrjäytyneitä nuoria??

Tästä huolestuneena perustimme adressin säästöjä vastustamaan. Nyt meidät nimetään "koulun lakkauttajiksi" - joka todistaa että nimeäjät eivät ole lukeneet ajatuksella sanomaamme, eivätkä välitä siitä että opetuksen tasoa ollaan Mäntsälässä nyt peruuttamattomasti pudottamassa.

Säästöt on peruttava.
Mutta jos se ei ole mahdollista, ja säästöt pitää tehdä, niitä ei kerta kaikkiaan voi tehdä opetuksesta. Jääkö silloin montaakaan vaihtoehtoa...?

jaska salonen
Mäntsälä

#6 Sulkavan koulun puolesta melkein 800 nimeä!

28.05.2009 08:11

Sulkavalaiset keräsivät nimiä melkein 800 oman koulunsa puolesta (paikallislehdet 28.5.2009)! Todella hienosti toimittu, varsinkin kun on epäilty alueella asuvien halua säilyttää omaa koulua. Nyt lienee kaikille tullut selväksi, mitä he asiasta ajattelevat.

Josko sivistyslautakunta osaisi nyt vihdoinkin avartaa katseensa etsimään säästöjä muualta kuin näiden kahden koulun lopettamisesta? Sulkavalaiset ovat sanansa sanoneet.