Pittbullterrierin pitäminen kiellettävä myös Suomessa

Anonymous

/ #15 Koira on eläin

21.09.2011 22:04

Miten voidaan sanoa, että suurimmassa osassa on ollut hyökkääjänä pittbull? Kaikkia tapauksia ei olla varmasti uutisoitu näyttävästi iltalehdissä, saati edes paikallislehdissä. Onko tapaukset tilastoitu, joka ainoa hyökkäys, rajuus ja rotu?

Suurimmat uutisoinnit koirien hyökkäyksistä on lehdissä aina jos kyseessä on vaikkapa juuri pittbulli, rotikka, dobermanni, saksanpaimenkoira jne. Mutta missä oli uutisointi esim. silloin kun norjanharmaahirvikoira kävi jack russelini päälle? Missä oli uutisointi silloin kun chihuhahua puri kummityttöäni poskeen aiheuttaen ikuiset arvet?

Harvoin näkee uutisointia ns. yleisroduista, joiden puremia kumminkin vuosittain tapahtuu, mutta ilmeisesti uutiskynnystä ei ylitä se jos shetlanninlammaskoira tai kultainen noutaja puree toista koiraa, saati ihmistä. Asiasta saadaan paljon raflaavampi kun kyseessä on joku esteettisesti pelottavan näköinen rotu, jota ihmiset normaalistikin vierastavat/kunnioittavat.

Rotujen kieltäminen, muista syistä kuin rodun terveyden kannalta on ylireagointia ja suoraan sanottuna järjetöntä. Vika harvemmin kun on rodussa itsessään, saati yksilössä vaan siinä ihmisessä joka ko. yksilön omistaa. Jos koira, oli rotu mikä tahansa, pääsee puremaan toista koiraa saatikka sitten ihmistä on vika yleensä aina ihmisissä, ei eläimessä. Vika on useimmiten siellä hihnan päässä, joissain tapauksissa myös uhrissa, mikä joistain ihmisistä kuulostaakin käsittämättömältä. Esimerkiksi tästä voisi nostaa sen tapauksen jossa koira oli purrut pikkulasta sen jälkeen kun lapsi oli ensin nitojalla nitonut 16(?) niittiä siihen, tosin tuossakin uutisessa saatiin koira kuulostamaan silloin hirviöltä.

Välillä, tai oikeastaan hyvinkin usein tunnutaan unohtavan sellainen asia kuin että, koira on eläin ja sillä on erilainen tapa käsitellä ongelmat kuin ihmisillä. Se murisee, se varoittaa ja jos varoitusta ei uskota tulee hammasta. Usein oletetaan, että eläimen olisi kestettävä mitä vain ja tultava kaikkien kanssa toimeen. Miksi? Eihän ihminenkään kestä kaikkea, puolustautuu tarvittaessa ja ei tule kaikkien kanssa toimeen.

Toki koiran on osattava käyttäytyä sosiaalisissa tilanteissa ja oltava omistajansa hallinnassa, mutta on myös osattava huomioida eri yksilöiden eriävät sosiaaliset taidot, eikä viedä esim. urosagressiivista urosta koirapuistoon kun paikalla on muita. On ymmerrettävä hankkimansa rodun vaatimukset, niin sosiaaliselta kuin koulutukselliselta kannalta.

Ennemmin ajaisin läpi tuota koira-ajokorttia, kuin yhdenkään rodun kieltoa ihmisten pelkojen takia. Pittbull, samoin kuin kaikki muutkin rodut ovat oikeissa käsissä hienoja rotuja. Valitettavaa vain on, että joitain rotuja hankitaan egon pönkittämiseksi, tosin yhtä valitettavaa on kun joitain rotuja tunnutaan hankkivan ns. lasten (ja myös aikuisten) leluiksi/nukeiksi.
Ihmisten tulisi muistaa, että koira (ja muutkin lemmikit) ovat eläimiä ja jättää liika inhimillistäminen pois. Muistaa, että ihminen on aina loppujen lopuksi se, joka on vastuussa lemmikkinsä teoista. Muistaa taas miten eläinten kanssa ollaan ja opetella lukemaan eläintään.