Mäntsälän opetuksen tasoa ei saa entisestään pudottaa

Soile Taskinen
Mäntsälä

/ #3 Kyläkoulut...

14.05.2009 11:07

Aiemmissa viesteissä on huomattavissa selkeää kyläkoulujen aliarvioimista. Pienistä kyläkouluistamme saamme yhteistyöhön pystyviä kuntalaisia, opetus on erilaista mutta palkitsevaa ja opettaa lapselle myös paljon. Kuinka monessa kirkonkylän isossa ala-asteessa luokat eskarista kuudesluokkalaisiin on tekemisissä toistensa kanssa? Itse olen käynyt kirkonkylällä ala-asteen, enkä todellakaan näe siinä mitään etua, päinvastoin!
Mielestäni tärkeää on myös huomioida koulumatkojen pituus ja hankaluus. Kuinka oppilaan into opiskella kärsii jos taksimatkojen takia koulupäivät venyvät kohtuuttoman (aikusen mielestä kohtuus voi olla lapselle liian pitkä) pitkiksi, tulee ylimääräisiä odotusaikoja jne. Onko koulumatka edes turvallinen, mikäli taksimatkan edellytykset eivät täyty!
Aiemmin tehty kouluverkkoselvitys EI antanut vertailukelpoista tietoa. Se herätti enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia. Lähtötilanne on saatava ensin kuntoon ja vertailunkin vuoksi pitää laskea kaikki kustannukset mitä muutosten jälkeen tulee, jotta voidaan todella todeta sen ratkaisun olevan todellisia säästöjä tuova. Jos säästö on pieni ja lapset joutuvat kärsimään, onko "säästö" enää sen arvoinen?
Vastuun kantamista voin myös kysyä edelliseltä koululautakunnalta, olen kohta kaksi vuotta sitten tehnyt esityksen Mattilan koulun parantamisesta, lukuisia kertoja sen perään kysellyt, mutta koskaan en ole vastausta esitykseeni saanut! Tämä olisi tuonut huomattavia säästöjä, antanut kunnallemme positiivista julkisuutta ja säästänyt rahaa opetukseen.
Opetuksesta ei tule säästää enää, se on jo kärsinyt tarpeeksi.
Herätän kunnan työntekijöissä kysymyksen, ovatko he valmiita vaihtamaan lomarahat vapaaksi ja näin säästämään kunnan varoja? Näin toimimalla jokainen saa työpaikan pitää ja säästöjä syntyy toimialasta riippumatta! Lisäksi itse hyötyy ylimääräisestä vapaasta. Kunnan päättävissä elimissä olevat voivat luopua osasta, mielellään kokonaan, kokouspalkkioistaan ja ehkäpä myös kulukorvauksista. Onhan kyseessä luottamustehtävä.
Jokainen osaa kritisoida, todellisia ja toimivia parannusehdotuksia kannattaa aina esittää! Puhaltamalla yhteen hiileen voimme saada kunnan talouden nousuun tasoa tinkimättä.
Kannatan toimintojen järkeistämistä, mutta en kaikkien kyläkoulujen kuten ison Mattilan koulun kustannuksella! Nyt on aika ottaa järkikäteen ja todella laskea mikä kannattaa tehdä, tehdä suunnitelmat vuosiksi eteenpäin ja toimia niiden mukaan! Jatkuva lakkautusuhan alla oleminen EI ole hyväksi kenellekään osapuolelle.