Mäntsälän opetuksen tasoa ei saa entisestään pudottaa

Piia Jokela
Adressin tekijä

/ #4 Edelleen kyläkouluista...

14.05.2009 14:40

Hei!
Tarkoituksemme ei todellakaan ole hyökätä kyläkoulujen kimppuun. Haluamme tuoda kaikkien tietoon sen, että kun näitä alle 20 oppilaan kyläkouluja on Mäntsälässä useampia, joudutaan opetuksen tasosta karsimaan. Nyt sivistystoimen rahat menevät liiaksi seiniin - ei opetukseen.
Mikäli valtuusto saisi tilaisuuden päättää kyläkoulujen yhdistämisestä sivistyslautakunnan esityksen mukaisesti, ei yhdenkään mäntsäläläisen lapsen olot huononisi. Mutta sillä taataisiin se, että nyt ei tarvitsisi koskea opetukseen. Kyläkouluilla, missä on yhdysluokkia, opetussuunnitelman edellyttämä opetuksen taso ei enää täyty, mikäli säästöt tehdään tuntikehyksestä. Yhdysluokilla opetuksen taso ei ole sen huonompi, kunhan kunta takaa resurssit jakotunteihin tiettyjen aineiden osalta. Nämä jakotunnit täytyy taata myös isoille, yksisarjaisille kouluille, missä ryhmäkoot lähenevät 30 oppilasta, jotta opetuksen taso on myös heillä riittävä. Mikäli tuntikehystä nyt pienennetään, jakotunnit ovat vaarassa.
Säästöt uhkaavat lopettaa myös tukiopetuksen. Itse en voi ymmärtää sitä, että todella pienet kyläkoulut halutaan säilyttää sen uhalla, että jo alakoulussa mahdollistetaan syrjäytyminen, koska itse opetukseen ei resurssit enää riitä.
Ps. Olen itsekin kyläkoulun kasvatti.