Mäntsälän opetuksen tasoa ei saa entisestään pudottaa

Eija Ahtiainen
Mäntsälä

/ #5 Jospa kaikki sivistystoimen säästöt voisi perua...

14.05.2009 16:47

HEI;
kommentoin vielä yhtenä tämän adressin puuhanaisista lisää.

Meillä adressin alkuun panijoilla on ensisijaisena tavoitteena että kaikki sivistystoimeen kohdistuvat säästöt perutaan.
Eli opetuksen taso säilytettäisiin edes nykytasolla, ja kouluverkkokysymykset voisi tässä tapauksessa jättää sikseen.

Eli mitään "kyläkoulun lakkauttajia" emme ole (vaikka jotkut niin väittävät)
- mutta jos pitää valita kahdesta vaihtoehdosta: nykyinen opetuksen taso kaikille Mäntsälän koululaisille vaiko kyläkoulujen yhdistely, niin pakkohan tässä on tunteen sijaan ajatella järjellä ja valita opetus. Kaikki mahdollinen on jo opetuksesta karsittu, mitään ei enää voi karsia ilman että syntyy pahoja ongelmia. Joku kunnanvaltuutettu kehtasi väittää että tämä on liioittelua - mitäpä jos epäilijät kävisivät tutustumassa koulujen päivittäiseen arkeen?

Adressi kävi tarpeelliseksi sen vuoksi, että näyttää siltä että säästöjä ei voida tai haluta perua, joka asettaa meidät valintatilanteeseen: kouluverkkoratkaisu vai opetuksen tason laskeminen??

kun kouluverkkoasiaa pallotellaan kunnan elimissä ja pelataan aikaa, se tarkoittaa että säästöt jotka on pakko tehdä syksyllä, tehdään opetuksesta. Opetusryhmiä kasvatetaan, tukiopetus lopetetaan jne.

Kun oman lapseni koulussa ilmoitettiin kesken kevätlukukauden huhtikuussa, että tukiopetus loppuu koska rahat ovat loppu (Ja vielä ei siis ole edes tehty niitä säästöjä!!!) niin entä ensi vuonna - lopetetaanko tukiopetus jo vaikkapa lokakuussa?
Annetaanko niiden jotka eivät pärjää tahdissa, 30 oppilaan luokissa, pudota vaan kärryiltä jo ala-asteella?? Miten mahtaa siinä tapauksesa jatko-opiskelu sujua? Kasvatammeko lisää yhteiskunnasta syrjäytyneitä nuoria??

Tästä huolestuneena perustimme adressin säästöjä vastustamaan. Nyt meidät nimetään "koulun lakkauttajiksi" - joka todistaa että nimeäjät eivät ole lukeneet ajatuksella sanomaamme, eivätkä välitä siitä että opetuksen tasoa ollaan Mäntsälässä nyt peruuttamattomasti pudottamassa.

Säästöt on peruttava.
Mutta jos se ei ole mahdollista, ja säästöt pitää tehdä, niitä ei kerta kaikkiaan voi tehdä opetuksesta. Jääkö silloin montaakaan vaihtoehtoa...?