Kulttuurialan kannanotto hallitusohjelman leikkauksia vastaan

Kulttuuri tarvitsee rakennemuutosta

/ #8 "Monet sanovat tämä ei käy minun ja luulevat sillä sen ratkaistun"

19.08.2015 08:22

Tässä julkilausumassa ryhdytään tulkitsemaan hallituksen kirjoittamaa ohjelmaa. Ehkä kannattaisi kysyä ensin ministeriltä mitä nuo kirjaukset oikeasti tarkoittavat. Ensin kannattaisi varmaan käydä dialogia ennen kuin lyö kantojaa lukkoon tällaisella helppohintaisella monologilla.

Kannanotosta puuttuu kokonaan pohdiskelu mitä mahdollisuuksia nuo kirjaukset saattavat merkitä. Jos vaikka ajatelleen tuota lakien vapaaehtoista toteuttamista. Se tuo esille missä ollaan aidosti kulttuurihenkisiä. Ehkä se antaa jollekin kunnalle mahdollisuuden keskittyä museoihin ja toisella teatteriin, ehkä voidaan yhdistää vapaata sivistystyötä ja kulttuurilaitoksia. Kansalais- ja työväenopiston jo nyt vastaavat suurimmasta osasta kansalaisten kulttuuripalveluja. Kun kunnat päättävät itse niin kuntalaiset päättävät. Onko se huono asia? Kuntalaisten pitää ottaa kulttuurikysymyksiin tiukemmin kantaa. Sehän on vain hyvä asia.

Hyvinvointitaiteen vastustamista en ollenkaan ymmärrä. Tiedämme, että sote-sektorin kulttuurihankinnat ovat tällä hetkellä noin 10 miljoonaan euroa vuodessa. Jos kärkihankkeessa mainittu %-periaate sidotaan vaikkapa soten käyttötalouteen tuo se lisää rahaa tuohon pottiin ja työmahdollisuuksia taiteilijoille. Soten käyttötalous on yhteen laskettuna noin 25 miljardia. Jos siitä vaikka promille käytettäisiin kulttuuriin se yli kaksinkertaisi em. taidehankinnat. Ja nyt puhutaan kaikista taiteenaloista - myös esittävistä taiteista.

Ei kai tässä nyt eletä niin omassa pienessä piirissä, että ei nähdä mitä tässä maassa on tapahtumassa? Suomella on edessä pitkä ja kivinen tie saada talous taas toimimaan. Parhaassa tapauksessa kyse on kymmenestä vuodesta. Se vaatii rakenteellisia muutoksia kaikkialla. Taide voi pitää kynsin hampain kiinni omista ns. eduistaan tai lähteä ensimmäisten mukana viemään muutoksia eteenpäin. Uusilla innovaatioilla, luovalla osallistumisella se on mahdollista - ei kaiken vastustamisella.

"Monet sanovat tämä ei käy minun ja luulevat sillä sen ratkaistun." - Goethe