EI Sipoon maa-alueluovutuksille / Ett rungande NEJ till en tvångsannektering av sydvästra Sibbo!

Lauri Oikarinen

/ #2

12.11.2006 11:57

Parahin Kai Haavisto,

Jos haluaa tehdä töitä Helsingissä, voi ihan hyvin asua Sipoossa. Ei Helsinkiä tarvitse laajentaa. Jokainen voi valita itse missä asuu eikä sen perusteella voi kenenkään maita pakko-luovuttaa.
Helsinki on muutenkin monen ihmisen mielestä ylikansoitettu ja liian täynnä jo nyt, hyvä vaihtoehto on tällöin asua naapurikunnassa. Naapurikunnat kehittäkööt itse omia alueitansa niin kuin haluavat. Siihenhän antaa suuntaa vain ja ainoastaan ihmiset, jotka sinne ovat valmiita muuttamaan.

Jos kannatat Sipoon alueiden pakkoluovuttamista, kannatat periaatteessa myös sitä, että koko Etelä-Suomi olisi 100 vuoden päästä vain Helsinki, eikö niin?
Kenen etu tämä voi olla?

Entä miltä sinusta itsestäsi tuntuisi, jos omistaisit 100 hehtaaria maata vaikkapa Sipoossa, sukusi on asunut siellä 200 vuotta ja nyt Helsingin kaupunginvaltuusto eduskunnan tuella päättäisi, että se otetaan sinulta pakolla ja tilalle tehdään kerrostaloasuinalueita tai omakotitalotontteja?
Jos pystyt rehellisesti sanomaan, että hyväksyisit tämän täysin mukisematta, voimme palata uudelleen keskustelemaan tästä asiasta.

Haluan tuohon yllä olevaan kommenttiin viitaten huomauttaa, että jokainen ymmärtää tuossa tilanteessa olevan ihmisen ajatuksia. Ja on aivan selvää, että itsekäs on se, kuka haluaa pakolla ottaa toisen vuosikausia omistamat alueet käyttöönsä ja tehdä niistä jotain mitä nykyinen omistaja ei halua.

Helsingissä on rutkasti tilaa rakentaa ylöspäin. Jos joku haluaa enemmän tilaa tai asua omakotitalossa, naapurikunnissa ja lähinaapurikunnissa (Sipoo, Tuusula, Nurmijärvi, Kirkkonummi ja myös Vantaalla) on runsaasti tilaa asua omakotitalossa.
Jos haluat asua Helsingissä, asu siellä niin kuin kaupungissa asutaan, kerrostaloissa. Jos haluat asua väljästi, asu naapurikunnassa kuten siellä asutaan.

Epäoikeudenmukainen ja itsekäs on se joka haluaa ottaa toisen omaa vain saadakseen itse jotain lisää...
Neuvotella aina voidaan, mutta pakkoluovutus ei ole NEUVOTTELUA!

Haluan vielä osoittaa kommentin lyhyesti arvoisalle pääministerille Matti Vanhaselle
Matti: Jos Sipoosta voidaan mielestäsi osa liittää Helsinkiin eduskunnan tukipäätöksellä, voidaanko sopia myös samaan hengenvetoon, että sinun tonttisi Nurmijärvellä liitetään pakkoluovutuksella Helsinkiin, talosi puretaan ja tilalle rakennetaan 8 kerroksinen kerrostaloalue (tai jos ei nyt ihan pureta, tehdään ihan viereen useita tällaisia kerrostaloalueita)?
Jos hyväksyt itse omalta osaltasi tämän käytännön ilman vastalauseita, voimme keskustella lisää tästä asiasta. Enpä usko, että hyväksyt.

Olkaa hyvät kaikki ihmiset ja ajatelkaa asiaa siltä näkökannalta millainen tilanne olisi, jos olisitte itse NYT sipoolainen.

Tehdään tästä ennakkotapaus ja ennen minkäänlaista virallista päätöstä järjestetään tästä asiasta virallinen kansanäänestys.
Ei yhdelläkään kunnalla ole oikeutta ylirajojen tapahtuvaan toimintaan ilman reilua neuvottelua.

Sipoon asia kansanäänestykseen!

Hyvä Kai Haavisto,
tiedät varmastikin, että yli 4/5 suomalaisista ei asu pääkaupunkiseudulla? Voitko mitenkään järkevästi perustella miksi pääkaupunkiseudun alle 1/5 osalla suomalaisista pitäisi olla näin paljon erioikeuksia määräenemmistöön nähden?
Itse helsinkiläistyneenä en näe yhtäkään kattavaa perustetta tällaiselle käytännölle. Suomi alkaa todellisuudessa vasta Kehä III:n ulkopuolelta.
HUOM! Helsinki saa ruokansa, vetensä ja lähes kaikki tarvitsemansa tarvikkeet ja tuotteet muualta! Niitä ei tuoteta Helsingin sisäisillä alueilla. Miten Helsingin käy, jos tämä valtava jatkuva materiaalivirta katkeaa? Huonosti tietenkin. Kaikki on yhteistyötä kuntien välillä!

Kiitos!