VR junaliikenteen lopetus Tampere-Keuruu välillä

Kiskobussi rulettaa

/ #141 Elämä kiskoilla

18.09.2015 13:10

Modernina kansalaisena käytän julkisia kulkuvälineitä kaikessa liikkumisessa. Käyn pääkaupunkiseudulla julkisilla - raitiovaunulla ja junalla töissä. Viikonloput vietän usein muualla kuin Helsingissä ja silloinkin liikun junalla. Keuruulla meidän suvulla on kesäpaikka, jonne olen koko elämäni matkustanut junalla. Nyttemmin ympäri vuoden parin viikon välein. Pääkaupunkiseudulta ei töissä käyvä pääse Keuruulle bussilla kätevästi. Bussilla ei pääse Keuruulle lauantaisin. Bussilla ei voi matkustaa, jos voi autossa pahoin. Juna on edullisempi. Nyt lakkautettavaksi tuomittu väli junalla maksaa 18.80, mutta bussilla 27,10. Jos joutuisin matkustamaan Keuruulle bussilla, vähenisivät käynnit ja paikkakunnalle jättämäni rahavirrat. Juna on ehdottoman hyvä kulkuväline. Ja Keuruulle nyt menevät yhteydet Tampereelta loistavat, kunhan aina olisi vain tarpeeksi vaunuja, että ei tarvitsisi seisoa tai ottaa maanantaiksi vapaata, että voisi matkustaa mukavasti. Juna on tulevaisuuden kulkuväline, jonka kulkemista pitää ylläpitää vähäpäästöisenä. VR:nkin kannattaa seurata ja käyttää argumentoinnissaan liikenneverkoston turvaamisessa ministeri Bernerin kanssa neuvotellessaan joulukuussa pidettävän Pariisin ilmastokokouksen asettamia päästörajoja. Autoilua on yksinkertaisesti vain vähennettävä. Ja autohan se bussikin on. ANTAKAA meidän pitää junamme!