Lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä oikeudenmukaisia tuomioita

Hannele Ylitie
Adressin tekijä

/ #27 Rangaistukset

26.08.2009 18:40

Lueskelin joku aika sitten kun varkauksista ja petoksista tuomittiin noin kahden vuoden vankeuteen.
Ja viime viikolla opettajasta joka käytti hyväkseen sukulaistyttöä. Rivien välistä saatoin ymmärtää, jotta tyttö olisi tehnyt itsemurhan käsittelyn aikana, joka tietenikn oli venynyt niin kuin näissä rikoksissa yleensäkin. Opettaja sai kahdeksan kuukautta vankeutta, poikkeuksellista oli että tuomio oli kiinteä.
Niin minun tyttärenikin teki itsemurhan tosin hyväksikäyttö selvisi minulle vasta tytön kuoleman jälkeen, ja hyväksikäytöstä oli kulunut ainakin 15 vuotta. Poikani on ollut vuosia psykiatrisessa hoidossa, eikä tulevaisuus näytä kovin valoisalta.
Kun asioista tehtiin rikosilmoitus, niin tyttären kohdalla ei syytettä voitu nostaa koska tyttö oli kuollut, pojan ja toisen tyttären kohdalla ei syytettä voitu nostaa koska rikokset olivat vanhentuneet. Syyttäjä teki syyttämättäjättöpäätöksen nimen omaan sillä perusteella, eikä ottanut kantaa syyllisyyteen, kuitenkaan miehen papereissa ei näy että tällainenkin asia on ollut tutkittavana ja niinpä hänet tuomittiin samaan aikaan tutkittavana olleesta jutusta vain ehdonalaiseen rangaistukseen.

Itse tietenkin ajattelen, että tuo opettaja ja omien lasteni hyväksikäyttäjä olisi molemmat pitänyt tuomita murhasta. Ja olisi kai kohtuullista tuomita ainakin törkeästä pahoinpitelystä ja kuolemantuottamuksesta.