VR junaliikenteen lopetus Tampere-Keuruu välillä

äiti lapsineen

/ #145 Tärkeä kulkuväylä

18.09.2015 17:06

Olen kulkenut Orivesi keskusta asemalta Tampereella opiskelemassa, töissä ja nyt äitiyslomalla säännöllisesti kaverien luona. Kulkuyhteys on minulle kahden pienen lapsen äitinä välttämätön. Bussissa olisi sylivauvan kanssa todella turvaton matkustaa, sillä en voi raahata turvaistuinta mukana, lisäksi bussimatka kestää todella kauan junaan verrattuna.

Yhteysvälillä olisi varmasti huomattavasti enemmän matkustajia, jos kalusto olisi toimiva jokaiselle: matalalattiaiset junat ja lippuautomaatti, joka toimii/konduktööri, junan mallin muutos sellaiseksi, että yksi konduktööri riittää eli pääsee kulkemaan vaunujen välillä sisäkautta, lisää pysähdyksiä Tampereen puolelle (siellä olisi monta halukasta matkustajaa, heillekin juna olisi nopein ja hepoin vaihtoehto) ja lisää vaunuja, jotta ihmiset pääsisivät istumaan penkille.

Itselläni ei ole mahdollisuutta käyttää omaa autoa, sillä mieheni tarvitsee sitä työssään ja juna on ainoa vaihtoehto. Minulle haittaa aiheuttaa se, että yhteysvälin junat ovat aina täynnä ja kaikki eivät ole antaneet istumapaikkaa edes ollessani viimeisilläni raskaana, jolloin ainoa vaihtoehtoni on ollut istua lattialla. Lisäksi junien korkeat portaat ovat sekä minulle että eläkeiässä oleville vanhemmilleni ollut suuri ongelma, jonka takia moni matka on jäänyt tekemättä (heillä meille Orivedelle ja perheelläni Tampereelle). Valitettavasti konduktööriä ei junissa enää ole ja hyvin harvoin saan apua rattaiden nostamisessa junaan, moni varmaan pelkää tiputtavansa rattaat ja sitä kautta lapseni ja ei uskalla auttaa, veturinkuljettajien kuuluisi auttaa kuulemma nykyään, mutta eipä aina ole apua ilmestynyt ja olemme jääneet asemalle pettyneinä... Kuinkakohan monta eläkeläistä, pyörätuolin käyttäjää ja äitiä lapsineen on jäänyt käyttämättä junavuoroa edellä mainittujen seikkojen takia?