Kansalaisadressi Sierilän voimalaitoksen vastustamiseksi

V.K.

/ #10 Miksi?

12.10.2015 07:27

Kemijoki OY ei saa rauhaa ennen kuin viimeisetkin vapaat jokiosuudet on raiskattu. Sierilän voimalaitoksella tulisi olemaan hirveä hinta. Vertailun vuoksi esimerkiksi Petäjäskosken voimalaitoksen teho on 153 MW, mutta patoaltaan pituus on vain 15 km. Sierilän voimalaitoksen teho taas olisi vain 44 MW, mutta patoaltaan pituus tulisi olemaan yli 30 km. Lisäksi Sierilän voimalaitos nostaisi vedenpintaa useita metrejä ja hukuttaisi Tikkasenkarin ja muut kosket. Vedenpinnan nousu aiheuttaisi myös jyrkkien hiekkatörmien hitaan valumisen jokeen. Kemijoen viimeinen vapaa koskialue muuttuisi lilluvaksi patoaltaaksi. Kannattaa siis miettiä, onko Sierilän voimalaitoksen rakentaminen todella kannattavaa verrattuna esim. Petäjäskoskeen. En nyt sitäkään tarkoita, että Petäjäskosken voimalaitoksen rakentaminenkaan oli aikanaan hyväksi Kemijoen luonnolle. Hävittihän sekin ainutlaatuisen koskimaiseman, mutta Petäjäskoskella ei tapahtunut läheskään sen mittakaavan ympäristötuhoja.