Kansalaisadressi Sierilän voimalaitoksen vastustamiseksi

V.K.

/ #13 Re: Virheellistä informaatiota.

14.10.2015 21:44

#5: Aamukahvia vesivoimalla - Virheellistä informaatiota.

Olet oikeassa. Vesiliikenneyhteys ei ole nykyäänkään mahdollista kuvien koskikarikoiden vuoksi. Rovaniemen kaupungin edustalla veden pinta ei tulisi muuttumaan paitsi keväällä kun Kemijoella on luonnostaankin tulvat. Siitä huolimatta Sierilän voimalaitoksen rakentaminen tarkoittaisi Kemijoen viimeisten luonnontilaisten alueiden ja koskien katoamista. Ja tuo yksi Sierilän voimalaitos ei energiatuotantoon paljon vaikuta Kemijoen muiden voimalaitosten, sekä Oulujoen, Kokemäenjoen, Kymijoen ja Vuoksen kymmenien voimalaitosten rinnalla. Sanonta "pisaroista kasvaa valtameri" pätee kyllä tässäkin tilanteessa, mutta jos jokainen pisara aiheuttaa ympäristötuhon niin onko se kannattavaa? Sierilän voimalaitoksella tulisi olemaan kova hinta. Vaikka voimalaitoksen teho on melko suuri (44MW), sen vaikutukset ympäristölle tulisivat olemaan peruuttamattomat. Suurin vaikutus olisi se että luonnontilaiset koski ja nivaosuudet muuttuisivat teolliseksi patoallasjärveksi. Vilkkaasti virtaava vesi muuttuisi seisovaksi vedeksi. Antaisitteko toisen silmänne maksuksi käytetystä Ladasta?