Antakaa Irina Antonovan jäädä Suomeen!

Minka Rissanen

/ #5 Näkökulma

20.10.2009 20:50

Mun mielestäni tässä ei nyt pääasiallisesti ole kyse siitä, tulisiko Suomen valtion ottaa "hyysättäväkseen" ja sosiaaliturvan piiriin muiden maiden kansalaisia. Onhan se toki selvää, että jokainen maahanmuuttaja ei yksinkertaisesti voi tuoda mukanaan jokaista sairasta sukulaistaan ja jokainen tapaus on käsiteltävä yksityiskohtaisesti ja olosuhteet huomioon ottaen. Kyse onkin nyt siitä, tekikö hallinto-oikeus oikeudenmukaisen ja lainmukaisen päätöksen antaessaan määräyksen Irina Antonovan karkotuksesta. Hallinto-oikeus toimii muun muassa tiettyjen ylikansallisten periaatteiden mukaan, joita sen on (ainakin teoriassa) noudatettava. Jos niitä ei olekaan noudatettu lain vaatimalla tavalla, tulee tapaus uudelleenkäsitellä. Nyt näyttää siltä, että päätöksen perustelut sisältävät virheellistä tietoa. Siksi asia tulee mielestäni ottaa uudelleen harkittavaksi. Valitettavasti lakiteksti hallinto-oikeuden toimintatavoista on kovin koukeroista ja yleisluontoista eikä sen päätöksiä ole niin helppo kumota esimerkiksi kohtuuttomuusväitteillä (yksilölle aiheutuva kohtuuton haitta) kuten esim. Norjassa tai Briteissä. Aika näyttää miten käy.