VKS päivystyksen puolesta! Till stöd för jouren på VCS

/ #52 Re:

10.11.2015 13:04

#42: Jaa -

SUOMI ON KAKSIKIELINEN MAA, PISTE. Vaikka osaammekin suomenkieltä niin että pärjäämme, meidän peruslaki sanoo että jokainen suomalainen, suomen tai ruotsinkielinen on saava palvelua molemilla kotimaisella kielellä. SIKSI valitamme, koska on ihmisiä, kuten ehkä sinäkin, jotka väittävät että kaikkien on puhuttava vain ja ainoastaan suomenkieltä. Ei ne pakolaisetkaan tarvitse heti opiskella suomenkieltä, kyllähän nekin voi opetella ruotsinkieltä joka on toinen maamme kielistä. Me emme luule olevamme parempia kun ketään muu, ainoa asiaa mitä pyydämme on että saisimme samat oikeudet kun muut. Olemme vähemmistö, ja lupaan sen että, kyllä tiedämme sen. Siitä ei ollut kysymys, vaan siitä että haluamme ymmärtää kaiken mitä viranomaiset sanovat meille, esim. terveydestämme. Ei ole kivaa olla vastaanottolla toisella kielellä, ja jäädä jostakin tärkeästä tiedosta paitsi.

Tack för att du förstod.

Ystävällisin terveisin,

Suomenruotsalainen joka pärjää suomenkielellä mutta haluaa ymmärtää mitä joku tärkeä henkilö kertoo.

Ps. Vastaan sinulle suomeksi, koska en tiedä osaatko ruotsia. Että siksi. Annars skulle vi ha tagit denna konversatione på svenska :)