Haagalaiset haluavat pitää suoran yhteyden ytimeen!

Takatöölöläinen, mutta syntyperäinen Haagalainen

/ #28 Toisinkin päin tarpeen!

20.11.2015 17:58

Hei,

kiitos adressista ja asian saattamisesta tietoisuuteen! Tällä mahdollisella linjamuutoksella on myös merkittävä vaikutus toiseen suuntaan matkansa kulkeville, jos 43 ja/tai 40 eivät enää kulje Mannerheimintietä pitkin etelästä kohti Haagaa. Meitä on erittäin merkittävä määrä aamuisin ko.linjoilla Töölöstä Haagaan toimistolle, työpaikalle, yläasteelle ja lukioon kulkevia!

Kauppakeskus Kaari on merkittävä yli 300 henkeä työllistävä työpaikkakeskittymä, jota ko.linjat Mannerheimintien varrelta palvelevat ja tuovat työntekijöiden lisäksi asiakkaita! Pohjois-Haagan yhteyskoulun, SYK:n ja Lärkanin koululaiset, jotka ovat kotoisin Mannerheimintien varrelta, turvautuvat ko.bussilinjoihin päivittäisessä liikenteessään.  Juurihan Haagaan on valmistunut jälleen uusia toimistoja Aku Korhosen tielle, Tieto Oyj:n pääkonttorin yhteyteen ja ennen kaikkea Kaupintie on Helsingin tasolla merkittävä toimistokeskittymä (ml. Sampopankki pääkonttori, Hartela ja IDO Suomi pääkonttori, Silmäasema pääkonttori, HOK-Elanto pääkonttori, Consti pääkonttori, Helsingin läntinen sosiaalitoimisto, jne), johon kuljetaan kantakaupungista ko.bussilinjoilla päivittäin töihin. Kehä I:n ja Hämeenlinnanväylän kulmaan valmistellaan vielä lisää asuin- ja toimistotäydennysrakentamista osayleiskaavalla, onko tämä kokonaan unohdettu HSL:llä? Samoin Kehä I:n ja Vihdintien kulmaus on varattu täydennysrakentamiseen yleiskaava 2020:ssä, jotka entisestään vahvistavat Haagan merkittävyyttä ja sen saavutettavuuden tärkeyttä kantakaupungista käsiin ko.runkolinjoilla 40 ja 43.

Minusta on erittäin näköalatonta siirtää kaikki liikenne kulkemaan pelkästään Topeliuksenkadun kautta, heikentäen runkolinjojen monipuolisuutta ja niiden palvelemista kantakaupungissa. Nämä mahdolliset muutostoimet lisäävät ennemmin yksityisautoilua kuin kannustavat tukemaan joukkoliikennettä - ja toisaalta muutokset kohdistuisivat toteutuessaan etenkin heikoimmassa asemassa oleviin eli koululaisiin, ruuhka-aikoina työmatkan suorittaviin sekä toisaalta vanhenevaan väestöön, jota löytyy sekä Mannerheimintien varrelta että Haagasta ja joka ei kykene vaihtamaan kulkuneuvoa kesken matkan.

Toivon todella, että HSL ottaa adressin lukuisat allekirjoitukset ja sekä Töölön että Haagan asukkaiden huolet tosissaan ja peruu suunnitelmansa muuttaa linjojen 40 ja 43 reitit pois Mannerheimintieltä. Linjoista jo 41 on muutettu kulkemaan Topeliuksenkatua Kamppiin ja aikanaan lakkautettu linja 46, eikö tämä jo riitä - ja jäljelle jääneiden linjojen 40 ja 43 käyttäjämäärät ovat varmasti käytössänne HSL:llä todistamaan niiden korkean käyttöasteen sekä nykyreittien tarpeellisuuden.