Haagalaiset haluavat pitää suoran yhteyden ytimeen!

Jaria

/ #29 Vaihtaminen ei ole kaikille ongelmatonta.

20.11.2015 18:05

Ylipormestarin asukasillassa virkamies totesi vaihtamisen olevan helppoa Ruskeasuon ja Tullinpuomin välillä, jos haluaa matkustaa Elielinaukiolle. Periaatteessa näin se varmaan onkin, varsinkin työpöydän takaa katsottuna. Mutta jos tarkemmin asiaa katsoo, niin järkeviä pysäkkejä on tasan kolme: heti Hakamäentien jälkeen, Korppaanmäentien jälkeen ja Folkhälsania vastapäätä. Kuusitie ei tule vaihtoehdoksi, sillä viimeinen "uudistus" oli erottaa pysäkkejä entisestään (Kamppiin matkaavat pysähtyvät ennen Kuusitietä ja Elielille Kuusitien jälkeen).

Mutta miten vaihto todellisuudessa onnistuu varsinkin huonojalkaisilta, sillä pysäkin ruuhkautuessa toisista busseista kuskeilla on tapana jättää ihmiset sinne minne vain nopeasti saavat, oli bussi pysäkillä tai ei, tai oli ovet reunakiven vieressä tai ei, tai oli puu ovien edessä tai ei. Miten voidaan varmistua, että bussit pysähtyvät jatkossa oikeisiin paikkoihin esimerkiksi vaikka siten miten Tukholmassa asiat on hoidettu: Pysäkeillä on sokean laatat pysäkkikatoksen etureunan kohdalla (lähestymislaatat ja pysähtymislaatat) ja kuskin tehtävä on pysähtyä etuovien kanssa juuri tuon laatoituksen kohdalle, ei metriä yli eikä alle. Lisäksi Helsingissä läsnä oleva jatkuva kiire pakottaa ihmisiä siirtymään oville ennen pysäkkiä viimeisessä kurvissa jarrutuksen aikana, sillä kuskien hätäinen käytös ja tiukaksi vedetyt aikataulut ovat luonut tällaisen ilmapiirin. Miten tämä ilmapiiri saadaan korjatuksi sellaiseksi, että vasta bussin pysähtyessä ihmiset nousevat penkeistään ja kulkevat oville. Kun nämä kaksi asiaa saadaan ratkaistuksi, vaihtamisesta tulee vasta mielekästä. Ennen tätä se on yhtä kaaosta ja osa jättää matkoja jopa tämän takia tekemättä. Enää on jäljellä kolmas ongelma, ruuhkat, jotka pakottavat kahteen edelliseen ongelmaan. Ruuhkien poisto ruuhka-aikana onkin aivan eri luokan ongelma. Tämä tuottaa kahta edellistä ongelmaa.

Seuraavaksi voisi miettiä linjojen keskenäistä suosiota - asiakkaiden tarpeita. Kunka tiheästi liikennöidään Haagan suunnalta Kamppiin vs. Elielin aukiolle tällä hetkellä? Tästähän on puhdasta dataa saatavana, sillä jokainen asiakas on velvollinen höyläämään korttiaan lukijalle. Nyt tämä data voitaisiin tuoda julkiseksi (matkaa per yksikkö ja matkoja per päivä ja nämä per kohde). Ja kuinka usein bussin kapasiteetti on ylitetty verraten näitä kahta suuntaa? Jos Kamppiin olisi suuri suosio, luulisi sen jo nyt näkyvän vuoroväleissä ja asiakasmäärissä.

Entä vaihdot muihin julkisiin välineisiin? Nyt olisi viimein aika saattaa bussi - ratikka ja ratikka - bussi -vaihdot sujuviksi. Mannerheimintiellä on kovin vähän pysäkkejä, missä olisi luonteva vaihtaa vieressä ajavan ratikan kyytiin. Matkaketjut eivät pääty Elielinaukiolle, eikä Kamppiin. Eivätkä esim. Hämeentien suunnasta Rautatientorille. Ihmisillä on tarve päästä kaikkialle. Nyt tätäkin asiaa ollaan huonontamassa.

Tässä kommentoinnissa aikaisemmin mainittu linjan 43 päättärin siirtäminen Erottajalle/Erottajankadulle on ajatuksena nerokas. Tätä ajatusta tukisi 43:sen muuttaminen tiheimmin liikennöidyksi Haagan linjaksi. Tämä ratkaisisi pääsemisen Mannerheimintien varrella oleviin palveluihin (Laakson sairaala, jäähalli, Sonera-stadion, Olympiastadion, Ooppera, museot sekä sadat muut palvelut), sekä uutuutena vaihdot Lasipalatsilla Katajanokalle, Kirurgiselle ja Senaatintorille ja uudella pysäkillä (hotelli Marskin kohdalla) vaihdot Hietalahteen ja Olympiaterminaalille.

Nyt olisi loistava mahdollisuus järkeistää linjoja sellaiseksi, että ne ajaisivat ohi ydinkeskustan, kuten esimerkiksi 65a, tai joka ikinen ratikka. Ei niiden päättärit ole yhdessä ja samassa paikassa. Linja 43 Erottajalle, jos ei jopa joku lenkki Tehtaankadulle asti, 41 Kampin kautta Punavuoreen ja 40 vaikka lähemmäksi Kruununhakaa.

Tulevaisuus on nyt!