Aivoliiton esitteet maksuttomiksi

Päivi Seppä-Lassila

/ #11 Kommunikaatiokeskus ei saanut rahoitusta - esitteet maksullisiksi

09.12.2015 14:56

Hienoa, että Aivoliiton esitteet ovat saaneet tunnustusta ja että niitä pidetään tarpeellisina.

Osa esitteistä on maksullisia. Tämä on myös muiden liittojen esitteiden osalta yleinen toimintatapa. Myös maksuttomia esitteitä on runsaasti vielä tarjolla.

Aivoliitto ei saanut Raha-automaattiyhdistykseltä enää tälle vuodelle rahoitusta Kommunikaatiokeskuksen toimintaan. Alkuvuonna allekirjoitettavana oli tähän aiheeseen liittyvä adressi, johon tuli yli 1 844 allekirjoitusta.

Kommunikaatiokeskuksen rahoituksella Aivoliitto on tehnyt esitteet afasiasta ja kielellisestä erityisvaikeudesta, tuottanut sisällön ja maksanut painatuskulut. Ilman rahaa esitteiden painaminen on mahdotonta.

Aivoliitto myös teki kaiken mahdollisen, muun muassa kävi ministerin avustajan luona, teki päätöksestä oikaisuvaatimuksen ja ja julkisti asiaa mediassa.

Tiedote Kommunikaatiokeskuksen rahoituksen loppumisesta

Aivoliiton yhdistykset lähestyivät 23.5.2015 eduskunnan oikeusasiamiestä vetoomuksella Kuka auttaa puhevammaista? Siinä ilmaistiin huoli puhevammaisten syrjäytymisestä, kun Raha-automaattiyhdistys (RAY) päätti lopettaa Aivoliiton Kommunikaatiokeskuksen rahoituksen lähes 20 vuoden toiminnan jälkeen. Vetoomuksessa toivottiin, että Aivoliiton Kommunikaatiokeskuksen toiminnan rahoitus turvataan, jotta sen tarjoamia neuvonta- ja ohjauspalveluja saavat he, joiden elämään näillä palveluilla on suuri merkitys.

Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian lähettämässä vastauksessa todetaan, että oikeusasiamies ei valitettavasti voi auttaa tässä asiassa. Oikeusasiamies ei voi muuttaa eikä kumota viranomaisten päätöksiä, eikä puuttua siihen, miten viranomainen on käyttänyt sille lain mukaan kuuluvaa harkintavaltaa, jollei tuota harkintavaltaa ole ylitetty tai käytetty väärin.

Parin viikon sisään tulee Raha-automaattiyhdistyksen päätös Aivoliiton uuteen hakemukseen Kommunikaatiokeskuksen rahoituksesta. Se pitää sisällään myös Juttu-tuvan rahoituksen. Liiton edustajat ovat käyneet RAY:n valmistelijoiden kanssa keskustelemassa ja perustelemassa, miksi tarvitaan oma rahoitus puhevammaisten palveluille ja asiaa on käsitelty myös RAY:n seurantapäällikön kanssa.

Mikäli Aivoliitto saa rahoituksen Kommunikaatiokeskukselle, esitteiden maksullisuus tietysti mietitään uudelleen. Liiton tarkoituksena ei ole pimittää keneltäkään tietoa. Jokainen itse sairastanut tai diagnoosin saanut saa itselleen maksutta esitteet, ainoastaan muut joutuvat esitteistä maksamaan. Esitteet ovat olleet maksuttomia niin kauan kuin se on ollut liitolle mahdollista. Rahan vähyys pakottaa tekemään ikäviäkin päätöksiä.

Aivoliiton verkkosivuilla www.aivoliitto.fi on runsaasti tietoa niin aivoverenkiertohäiriöistä, kielellisestä erityisvaikeudesta kuin myös aivoterveydestä. Sivuilta löytyy myös paljon maksuttomia esitteitä tulostettavaksi ja tilattavaksi.

Päivi Seppä-Lassila
viestintäpäällikkö