Aivoliiton esitteet maksuttomiksi

Heidi Eloranta

/ #12 HeiRe: Kommunikaatiokeskus ei saanut rahoitusta - esitteet maksullisiksi

09.12.2015 16:31

#11: Päivi Seppä-Lassila - Kommunikaatiokeskus ei saanut rahoitusta - esitteet maksullisiksi

Hei!

Kiitos viestistäsi. Esitteiden maksullisuutta tosiaan perusteellaan säästösyillä. Mielestäni 4 euron (toimituskuluineen 10 euron) arvioisilla esitteillä ei kuitenkaan säästetä. Tässä muutamia huomioitani ja ajatuksiani:

- Vaikka esitteet painaisi missä, ei yhden esitteen painokulut ole 4 euroa - ellei tilaa todella pientä määrää. Nopealla vertailulla selvitin, että laadukkaita esitteitä saa Suomessa painettua 0,40 euron kappalehinnalla (painosmäärä 1000 kpl). Ulkomailla kustannukset lienevät vieläkin vähemmän. Lisäksi yhden A5-kokoisen esitteen lähettämiseen tarvitaan pieni kirjekuori ja yksi postimerkki - lähettäminen ei siis maksa kuutta euroa.

- Sitä rahaa, jota on, tulisi mielestäni priorisoida esitteisiin eikä esimerkiksi jäsenkortteihin, jotka Aivoliitto painattaa kaikille jäsenyhdistysten jäsenille. Kortilla saa kuulemma Viking Linelta 10 % alennuksen. Korteista maksetaan paitsi paino- myös vuosittain ylläpitokustannuksia niistä vastaavalle firmalle. Ja tulevaisuudessa käyttöön otetaan myös mobiilikortti. Tiedusteltuani syitä jäsenkortille, kuulin, että yhtenä syynä on "yhteenkuuluvuuden tunteen" lisääminen. Tarjouskoodilla jäsenille voitaisiin antaa tarjouksia ilmaiseksi. Tarjouskoodit ovat paljon käyttäjäystävällisempiä ja koodin saanut voi varausta/ostosta tehdessään syöttää sen yrityksen nettikauppaan. Tämä ei myöskään maksaisi mitään. Yhdistyksellämme on pelkästään myönteistä kokemusta tarjouskoodien käytöstä.

- Aivoliiton toteuttama keräys Otto-automaateilla keräsi paljon huomiota. Keräyksellä liitto saikin 47 000 euroa. Esitteet olivat  ennen keräystä maksullisia - ja ne pysyivät maksullisina sen jälkeenkin.

Mainitsit, että sairastunut tai diagnoosin saanut saa esitteet maksutta itselleen. Miten? Valtaosa tiedosta annetaan arviointia ja kuntoutusta toteuttavien henkilöiden kautta. Nämä henkilöt joutuvat maksamaan esitteistä, mutta eiväthän he niitä itselleen tarvitse, vaan esitteet annetaan nimenomaan sairastuneille tai diagnoosin saaneille henkilöille. Aivoliiton verkkokaupasta esite on saatavissa vain ostamalla.

Ystävällisesti,

Heidi Eloranta