Adressi henkilöjunaliikenteen ostojen puolesta

Vielä on mahdollista tehdä oikea ratkaisu

/ #242 Nurmes-Joensuu reitin lopetus olisi strateginen virhe hallitukselta

21.12.2015 10:16

Lopetuspäätöstä perustellaan 1. säästöillä (eli kasvulla ja työllisyydellä) ja 2. korvaavilla kulkuyhteyksillä. Vielä on mahdollista välttää tämä virhepäätös, joka tulevaisuudessa tulee osoittautumaan yhdeksi esimerkiksi hallituksen pahimmista virheistä.

1. Säästöt on arvioitu täysin väärin, niitä ei ole

Toivoisin, että ministerit ymmärtäisivät, että tämä päätös aiheuttaa vain valtavia lisäkustannuksia, ei todellakaan säästöjä. VR:n (tai jonkun muun yrityksen) liiketaloudellista tulosta tuijottamalla Suomi ajetaan lopullisesti tuhoon. Kokonaisvaikutus päätöksestä tulisi olemaan pitkällä aikavälillä katastrofaalisen huono koko Suomelle. Itä-Suomella on maailmanlaajuisesti vertaillen ainutlaatuiset edellytykset kasvaa menestyväksi alueeksi niin taloudellisten, laadullisten, kulttuuristen kuin henkisten arvojenkin osalta. Tämä päätös romuttaa vakavasti näitä toimintaedellytyksiä. Päätöksen vaikuttavuusarvio on täysin väärä, vastuuhenkilön tiedämme.

2. Korvaavia yhteyksiä ei todellakaan ole.

Bussi ei korvaa junayhteyttä. Teoriassa ja paperilla korvaavat yhteydet löytyvät ilman junayhteyttäkin, mutta käytäntö on aivan toinen. Ei pysty matkustamaan. Käytännön syyt ovat moninaiset: pahoinvointi, wc-käynnit, sopimattomat aikataulut, tuntikausien jatkuvan istumisen aiheuttamat terveyshaitat, matkatavaroiden säilytys ulottumattomissa, nettilippujärjestelmät ei toimi, lippuja ei saa puhelimitse, lippuja ei voi hakea mistään koska toimipisteet on lakkautettu jne. Käytännössä matkustaminen on usein täysin mahdotonta.

Yritin juuri löytää korvaavan reitin esim. Joensuu-Nurmes välille (Helsingin junan jatkoyhteyttä) kolmen tunnin yrittämisen jälkeen olen yhä vailla lippua. Minulla on erinomaiset tietoliikenneyhteydet ja välineet, tietotaito hallussa niiden käyttöön. Maksullisesta palvelunumerosta sanottiin, että lippupalvelujärjestelmää ei ole päivitetty uusimpaa versioon, ei voida auttaa. Espoossa ei lippua voi lunastaa fyysisesti mistään, toimipaikat on kaikki lakkautettu. Puhelimessa ei oteta lippuvarauksia vastaan.

No onneksi tähänkin löytyi näppärä korvaava ehdotus, "ainahan voitte kokeilla onneanne, jos jatkobussiin mahtuu ja ostatte sitten lipun bussista suoraan." Niinhän se menee teoriassa ja paperilla. Toista se on käytännössä. Kuka todella haluaa ottaa riskin siitä että joutuu yksin keskelle erämaata ilman jatkoyhteyttä, niin, jouluna pienten tai edes isompien lasten ja matkatavaroiden kanssa lumikinoksessa, nälkäisenä, väsyneenä, pimeässä, keskellä yötä, pakkasessa..

Yhteenveto:

Säästöjä on helppo tehdä ilman asianmukaista vaikuttavuusarviota, lapsikin sen osaa. Ministreiltä pitää voida odottaa vähän enemmän. Itä-Suomi ja Pohjois-Suomi on mahdollisuus, joka voi pelastaa Suomen ja sen talouden. Suomen kasvun ja työllisyyden kasvattamiseksi tarvitaan toimiva raideliikenne myös Itä-Suomeen. Päätös on peruttava ja Itä-Suomen merkitys koko Suomen tulevaisuudelle on viimein ymmärrettävä.