EI Sipoon maa-alueluovutuksille / Ett rungande NEJ till en tvångsannektering av sydvästra Sibbo!

Kai Keskumäki
Berliini

/ #6

12.02.2007 03:24

Sipoo/Sibbo on säilyttänyt historiansa jo tuhansien vuosien ajan ja se olisi historiallinen virhe ja rikos, jos se tuhottaisiin meidän elinaikanamme, joko yksittäisten karriääripoliitikkojen tai valtiovallan tai Helsingin kaupungin megalomaanisten (suuruudenhullujen) suunnitelmien seurauksena.

Tunnen Berliinissä paljon Suomen ystäviä, jotka sanovat Suomen sielun ja suurimman historiallisen perinnön olevan juuri Sipoossa. Tutustumisen arvoinen kotisivu on saksan-ja englanninkielinen www.bocksaga.de (sivulla ja filmeissä myös osittain suomen-ja ruotsinkielisiä tekstityksiä).

Jos esim. "Bock Saga" tulee paremmin tunnetuksi Saksassa, USA:ssa, Englannissa, Japanissa ja Kiinassa, ja kun sitä aletaan tutkimaan Yliopistotasolla, tulee siitä pääkaupunkiseudun suurin turistimagneetti (joka ei tosin tee sipoolaisia sen onnellisemmiksi, mutta auttaa säilyttämään kunnan nykyisen rakenteen).

Olisi muuten aika siirtää Suomen pääkaupunki takaisin Turkuun, niin saisi lopetettua Helsingin kasvun ja Turun ympäristössä on tilaa kasvaa ja asunnotkin ovat käsittääkseni halvempia kuin Hesassa. Ja onhan Turku Suomen historiallinen pääkaupunki!

Naantalissa on Kultaranta valmiina odottamassa presidenttiä ja eduskuntatalo on niin vanhanaikainen, että olisi jo aika rakentaa uusi - Turkuun!

Olen syntyjäni helsinkiläinen ja olen viettänyt nuoruuteni Tampereella, joten tässä ei ole turkulaisen "uhoamisesta" vaan järkevästä ratkaisusta Helsingin kasvun ja hintojen nousun hillitsemiseksi.

Onhan esim. Hollannissa (Haag), Sveitsissä (Bern), Brasiliassa (Brazil) ja Austraaliassa (Canberra) pienemmät kaupungit pääkaupunkeina.

Annetaan Sipoon pysyä Sipoona seuraavat 1000 vuotta, että voisimme antaa arvokkaan perinnön tuleville sukupolville, maailmassa, jossa yhden kaupungin loppuessa alkaa toinen kaupunki. Esim. Kölnin ympäristössä, tunnin ajomatkan päässä, asuu yli 20 miljoonaa ihmistä (Düsseldorf, Dortmund, Bonn jne. ja kaupungit eivät lopu johonki rajaan vaan kasvavat yhteen). Ja se luonto mitä on jäljellä, on saastunutta. Suomalaisesta perspektiivistä on vaikea tajuta Sipoon ainutlaatuisuutta koko maapallolla! Ei ole vain kyse luonnosta, ja asukkaista, jotka ovat sukupolvien ajan eläneet harmoniassa ympäröivän luonnon kanssa, mutta myös yli tuhatvuotisesta geneettisestä perinnöstä ja sukutauluista, jotka johtavat aina Lemminkäiseen asti...

Antaa Sipoon pysyä kokonaisena ja ruotsinkielisenä, jos he niin tahtovat, ja pitävän itse huolen kunnastaan! Suomi on vapaa maa - tai niin minulle ainakin opetettiin lapsena.