Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1630 ”Mikä teitä porilaisia vaivaa?”

12.02.2010 11:09

”Lehti: Tupakointi lisääntynyt
Perjantai 12.2.2010 klo 08.43
Savon Sanomien mukaan tupakointi on yleistynyt etenkin lasten ja nuorten keskuudessa.
Vastoin lainsäätäjien tahtoa tupakkayhtiöllä pyyhkii aiempaa paremmin. Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan tupakoitsijoiden määrä ei ole viime vuosina vähentynyt vaan päinvastoin kasvanut.
Asiasta kertoo Savon Sanomat.
Erityisen innokkaasti savuttelevat suomalaislapset ja -nuoret, joista tupakoi jo yli 20 prosenttia. Osuus on suurempi kuin keski-ikäisten kohdalla.
Hallitusneuvos Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osastolta sanoo tupakoinnin vähentyneen parikymmentä vuotta, mutta nyt on jämähdetty paikoilleen. Hän keskittyisikin tupakkavalistuksessa erityisesti nuorimpiin ikäluokkiin.

PETRA HUSU
petra.husu@iltalehti.fi”

Onko lasten tupakoinnin lisääntyminen osoitus kieltolain toimimattomuudesta? Jörn Donner toi 80-luvulla esiin termin huomaavaiset tupakoitsijat ja kuului siihen joukkoon itsekin. Aikaisemmin tupakointi oli ollut kuin jokaisen perusoikeus missä tahansa. Onneksi edes joku alkoi ottaa ympärillä olevien mielipiteet huomioon.
Aikuisilla onkin yleensä lapsia enemmän ajattelupääomaa ja mahdollisuus säännellä tupakointiaan. Muistan, että aikanaan tupakoivat kaverini olivat aina rahapulassa ja rahat tuntuivat menevän tupakkaa. Luulen, että tilanne on sama tupakoivilla lapsilla nykyäänkin. Ja mitä hittoa, kun saatavilla on samaan rahaan kovempaa kannabistakin.
”Mikä teitä porilaisia vaivaa?”