Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1637 Vain kieltolaki toimii

15.02.2010 19:46

”Naisten johtamalle Subutex- liigalle pitkät vankeustuomiot
Maanantai 15.2.2010 klo 17.42
Hyvinkään käräjäoikeus langetti maanantaina Riihimäellä yhdeksän vankeustuomioita huumausainejutussa, joka pyöri Ruotsista salakuljetettujen Subutex-tablettien ympärillä.
Tuomitut joutuvat korvaamaan rikoksen tuottamana hyötynä valtiolle noin 85 000 euroa.
Oikeus päätteli laittomien pillerien määräksi noin 6 500 kappaletta eli vähemmän kuin yksi päätekijä tunnusti poliisille, mutta enemmän kuin hän muisteli oikeudessa.
Riihimäkeläinen Petra Moonika Aaltonen, 34, sai törkeistä huumausainerikoksistaan 5 v 2 kk:n tuomion ja samanikäinen lahtelainen Krista Tanja Elisabeth Hagert 5 v 10 kk. Helsinkiläisen Correa Bruna Luis Dorienin, 40, vankeustuomioksi määriteltiin 4 v 10 kk ja 25-vuotiaan riihimäkeläisen Jenny Maria Nygrenin 3 v 2 kk.
Muut viisi vankeustuomiota ovat lyhyempiä ja osin ehdollisia.
Rikosvyyhteen liittyi toimintakuntoon palautettu ase sekä murto rikoskumppanien asuntoon.

STT

Tähän liittyi aiempi uutinen:

Poliisi takavarikoi tuhansia Subutex-nappeja Riihimäellä
Tiistai 3.11.2009 klo 16.41
Poliisi kertoo paljastaneensa suurehkon Subutexin salakuljetuksen ja välityksen Kanta-Hämeessä.
Subutexia on saatu takavarikkoon 4 000 tablettia. Vaaralliseksi huumausaineeksi luokiteltujen lääkkeiden arvo olisi poliisin mukaan katukaupassa yli 300 000 euroa.
Esitutkinnan mukaan kyseinen porukka on junaillut Suomeen jopa 9 000 Subutex-tablettia tämän vuoden aikana. Ainetta epäillään levitetyn lähinnä Etelä-Suomessa.
Poikkeukselliseksi tapauksen tekee se, että tabletit on ilmeisesti tuotu Ruotsista. Perinteisesti Subutexia on virrannut Suomeen Ranskasta ja Baltiasta.
Poliisi pääsi liigan jäljille toukokuussa. Riihimäkeläisen avioparin asunnosta löydettiin tuolloin 2 600 kappaletta 8 milligramman Subutexia, käsiase ja lähes 18 000 euroa käteistä.
Päätekijöiksi epäillyt suomalaisnainen ja ulkomaalaistaustainen mies otettiin kiinni heinäkuussa Helsingissä. Juttu on siirtymässä syyttäjälle lähipäivinä. Tutkinnan aikana on ollut vangittuna kahdeksan henkilöä.

STT”

Jämäkkä päätös! Lääke on toki ollut tasalaatuista ja ainakin kokeneille käyttäjille ”turvallinen”, mutta…

Korkein oikeus teki äskettäin myös jämäkän päätöksen ja tuomitsi huumeiden kuljettamisessa (Espoosta Helsinkiin) käytetyn vuokra-auton arvon valtiolle! Kieltolaki toimii oikein eikä Suomessa muunlaista huumesotaan hyväksyttäisikään.

Vaikka kyseessä olisi laillinen lääke, sen puoskarointi on laitonta. Lääke-Subutex ja lääkekannabis painivat aivan samassa sarjassa. Vastaavasta kannabismällistä joutaa saada saman tuomion. Tämä tarkoittaa sitä, että kannabis ei paini samassa sarjassa sallitun kotiviinin kanssa (Austraaliassakaan).

Austraalian mies meinaa, että "Ainut järkevä ratkaisu olisi yksinkertaisesti laillistaa kannabiksen pienimuotoinen kasvatus ja hallussapito." Mikä olisi pienimuotoista, kun jo yhdestä kasvista tulee jopa tonnin arvoinen 50 grammaa marihuanaa?

Lisääntyisikö Subutexin käyttö, jos se olisi reseptivapaa lääke? Vähenisikö kannabiksen käyttö, jos se laillistetaan? En lähtisi muuttamaan nykyistä lakia.