Turkistarhaus kiellettävä!

Adressin tekijä

/ #5 Vastaus Sari Kullbergille

18.02.2010 12:12

Turkistarhaus elinkeinona eroaa todella suuresti muusta kotieläinten pidosta. Siinä missä lihan ja muiden eläintuotteiden syöminen koskettaa valtaosaa suomalaisista, turkiksiin pukeutuu pieni määrä ihmisiä tällä hetkellä. Turkistarhojen määrä suomessa on laskenut 1980-luvulta alkaen ja tällä hetkellä Suomessa on noin 1100 turkistarhaa. Turkikset ovat ylellisyystuotteita ja niistä luopuminen on useimmille uskoakseni helpompaa kuin kasvissyöjäksi ryhtyminen.

Turkiseläimet eroavat suuresti muista kotieläimistä. Nykymuodossaan kettuja ja minkkejä on tarhattu vain 70 vuotta ja vielä 1990-luvulla luonnosta pyydystettiin villejä eläimiä jalostusta varten. Lehmiä, sikoja ja kanoja on jalostettu tuhansia vuosia ihmisen käyttöön. Niiden luonne ja luonnolliset tarpeet ovat paremmin sopeutuneet ihmisen käyttöön, vaikkakin kaikkien eläinten tehokasvatukseen liittyy eettisiä ongelmia. Turkiseläinten kohdalla voidaan hyvällä syyllä puhua villieläimistä, joille ahtaissa virikkeettömissä häkeissä eläminen on todella ahdistavaa. Häkkioloissa eläinten on täysin mahdotonta toteuttaa luonnollisia tarpeitaan. Ketut ja minkit ovat luonnossa erakkoeläimiä ja kettujen reviiri voi olla useita neliökilometrejä. Ketut kaivavat mielellään koloja maahan ja minkit viettävät suuren osan päivästään uimalla. Tarhaolosuhteissa näiden tarpeiden täyttäminen on täysin mahdotonta ottaen huomioon turkistarhauksen taloudelliset vaatimukset. Ainoa keino suojella näitä eläimiä on lopettaa turkistarhaus kokonaan.