Turkistarhaus kiellettävä!

Juha Heiskanen
Kerava

/ #11 Pysytäänkö kerrankin faktoissa?

20.02.2010 11:10

Mielestäni itse turkistarhauksen kieltäminen on typerä ajatus, koska sitten turkisten saanti perustuisi pelkästään metsästykseen. Tämä taas tekisi hallaa koko eläinkunnalle ja saattaisi ajaa jotkut lajit nopeasti sukupuuton partaalle. Monet näistä asioista kiihkoavat, eivät ymmärrä riistanhoidosta tai eläimien luonnonvaraisuudesta yhtään mitään. Itseasiassa kun addressia vähän aikaa sitten vilkaisin, niin valtaosa tuntui olevan kotoisin niin Etelä-Suomesta kotoisin, että todennäköisesti oikeita puitakaan ei ole nähty kun ehkä muutaman kerran lähimmässä puistossa. Tämä on vähän sama asia kuin ydinvoiman vastustaminen. Periaatteesta pitää heiluttaa kylttiä, mutta vastaratkaisua kun kysytään, niin mitä älyttömimmät ideat kaatuvat faktoihin.

Turkistarhaus on ihan ok siihen asti kunnes eläimien hyvinvointi pysyy kohtuullisena. Eläinten kasvatuslaitoksien elinolojen parantamisen eteen enemmän addresseja pystyyn ja unohdetaan tällaiset päättömät kiihkoilut. Kaikista eniten huvittaa, että jopa homoilla alkaa olla kohta oma puolue, mutta eläimiä ei puolusta oikeastaan juuri kukaan.

Kasvatetaanhan sitä lehmiä, kanoja ja sikojakin ruoaksi. Miksi siis ei minkkejä ja kettuja karvahatuiksi? Eiköhän tota keinokuituroskaa ole vaatteissa jo ihan tarpeeksi? Luomuhan on edelleen päivän sana vai miten se meni? Sitäpaitsi aito turkis tuo sellaista tietynlaista luonnonläheisyyttä, joka joillekin ihmisille on jopa tärkeää. Ihmisillä on paha tapa aina etsiä kaikesta ne ääripäät, kun monet asiat ratkeavat kompromisseilla. Ottakaa huomioon myös se, että vuonna 2050 on maapallolla noin 10 miljardia ihmistä. Heille kaikille pitää saada tarjottua ruokaa ja vaatteet. Jos vedetään koko maapallon pinta täyteen maissi- ja puuvillapeltoja, niin pilvissäkö me asumme?