Adressi Centria ammattikorkeakoulu OY:n hallitukselle

Vieras

/ #15

16.01.2016 12:18

Tällä Kokkolaan siirrolla tavoitellaan ilmeisesti lähinnä säästöjä. Ihmettelen vain, mitä tällaisella siirrolla säästettäisiin. Raudaskylällä on jo yhtesöpedagogiopiskelijoille kaikki tarpeellinen: naapurissa alakoulu ja päiväkoti, samalla kampuksella kymppiluokka, lukio, NUTUKKA-ryhmä ja erkkalinja, joiden kaikkien kanssa voidaan tehdä yhteistyötä ja harjoitella tulevia töitä varten. Myös Ylivieskan seurakunnan kanssa ollaan tehty ja saadaan tulevaisuudessakin tehdä yhteistyötä muun muassa tapahtumien järjestelyjen opettelussa. Raudaskylällä on muutenkin sopivat tilat opetukselle. Esimerkiksi kirkkosalista on suuri hyöty teologisia oppiaineita opiskeltaessa. Raudaskylän vuokra Centrialle on myös käsittääkseni melko edulllinen. Kokkolaan muutettaessa tulisi kalliiksi järjestää opiskelijoille sopivat tilat ja olisi hankala järjestää uusi, yhtä hyvä yhteistyöverkosto. Kokkolassa on muutenkin käsittääkseni erittäin huono asuntotilanne, eikä kaikkien nykyisten ja tulevien opiskelijoiden olisi välttämättä mahdollista sinne muuttaa, joten koulumatkat pitenisivät monien kohdalla reilusti.

Centrian uusi rehtori käydessään opiskelijoita tapaamassa kertoi, että on tärkeää turvata opiskelijoille mahdollisimman laadukas opetus. Opetuksesta on hankala saada laadukasta, ellei tilat ja yhteistyöverkosto ole kunnossa. Henkilökohtaisesti voin myös kertoa, että opetus on jo tällä hetkellä ensiluokkaista, mutta jotkut opettajista matkaavat jo nyt kauempaa töihin, eikä heidän välttämättä ole mahdollista jatkaa opetusta, mikäli työmatka pitenee. Etäopetus ei tälle alalle ole mahdollista tai ainakaan kovin suotavaa, koska yhteisöpedagogin on tärkeää saada oppia yhdessä tekemällä.