Kannabis lailliseksi

Turku

/ #1713

21.03.2010 21:42

Monet täällä hehkuttavat vaihtoehtona päihteettömyyttä.
Ikävä rikkoa utopia, mutta suurin osa ihmisistä tahtoo käyttää päihteitä. Samoin päihteitä käyttävät ainakin apinat, siilit, elefantit, linnut, jne.

Päihteiden käyttö on varsin luonnollinen toimintatapa, ja tutkimukset viittaavat siihen suuntaan, että ongelmakäyttäjien, absolutistien ja kohtuukäyttäjien prosentuaalisella suhteella on vahva geneettinen perusta. Tietenkään "luonnollisuus" ei tarkoita pakkoa käyttää päihteitä, mutta sen ajatteleminen saattaa hieman poistaa sitä mystifiointia, pelkoa ja tabuluonnetta, mikä päihdekeskusteluun liittyy. Samaa liennytystä voisi luoda se, että tajuttaisiin, että ihmisten aivot pystyvät generoimaan vastaavia tiloja kuin ns. huumeet ihan itsekseenkin. Näiden asioiden rauhallinen miettiminen saattaisi auttaa esim. järkeistämään huumepolitiikkaa.

Ei ole yhdentekevää, mikä on käytettävä päihde; joillakin päihteillä on negatiivisempia vaikutuksia kuin toisilla ja osa päihteistä ei sovi osalle ihmisistä. Päihteet eivät ole pahoja. Oikea päihde oikeassa paikassa oikealla tavalla käytettynä on ihan hyvä asia ja oikeanlaisella päihteiden käytöllä on hyviä sosiaalisia seurauksia. Ymmärrän että on pelottava ajatus, että päihteet eivät olisikaan jotakin pahaa tai tabua vaan luonnollinen osa elämää, mutta se on miettimisen arvoista.

Tutkimusten perusteella vaikuttaisi siltä, että kannabis olisi monelle useassa kohdin järkevämpi ja oikeampi päihde kuin alkoholi.