Kannabis lailliseksi

25.03.2010 08:55

"Lappeenrannassa kiinni kaksi kannabisviljelijää
julkaistu tänään klo 06:46, päivitetty tänään klo 07:04
Lappeenrannassa on paljastunut kaksi huomattavaa huumeviljelmää. Orioninkadulla kasvatettiin useita kymmeniä ja Joutsenon Tyrmisessä yli sataa kannabis sativa -huumekasvia. Kummassakin tapauksessa tekijöitä epäillään törkeästä huumausainerikoksesta, koska viljely on ollut erityisen suunnitelmallista mm. sitä varten hankittujen ja rakennettujen tilojen takia.
Etelä-Karjalan poliisi on löytänyt Sammonlahdesta Orioninkadulta kerrostalohuoneistosta useampia kymmeniä kannabis sativa -kasveja. Asunto oli vuokrattu pääasiassa viljelytarkoitukseen.
Vuonna 1982 syntynyt lappeenrantalaismies ja hänen nuorempi veljensä ovat oman käyttönsä ohella myyneet kasveista saamaansa marihuana-huumausainetta.
Toinen poliisin löytämä kannabisviljelmä oli omakotitalon piharakennuksessa Joutsenon Tyrmisessä. Perheellinen lappeenrantalaismies on ylläpitänyt noin sadan kannabiskasvin viljelmää ainakin viime kesästä asti sekä myynyt marihuanaa. Mies on lisäksi myynyt laittomasti venäläisiä verottomia savukkeita.
Kummassakin tapauksessa tekijöitä epäillään törkeästä huumausainerikoksesta. Törkeäksi molemmissa tapauksissa huumausainerikoksia epäillään, koska viljely on ollut erityisen suunnitelmallista mm. sitä varten hankittujen ja rakennettujen tilojen kautta.
Tekoja on pidettävä vakavina myös tuotetun marihuanan määrän takia. Yhdestä kasvista on laskettu saatavan yli 100 grammaa huumausainetta. Myös tavoiteltua taloudellista hyötyä on pidettävä huomattavana, koska aineen kauppahinta on muutamasta eurosta aina 20 euroon grammalta.
Törkeästä huumausainerikoksesta rangaistus on vähintään vuosi ja enintään kymmenen vuotta vankeutta.
YLE Etelä-Karjala"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Lappeen pojilla on ollut satoisia puskia. Silti bisnekset menivät pieleen. Olikohan poliisilla heti startissa ollut epäily törkeästä huumerikoksesta vai lähtivätkö he vain kiusaamaan onnettomia kotikasvattajia?
Tapauksessahan ei ole mitään yllättävää. Ainahan pikkulaittomuudet jatkuvat ja paisuvat, kunnes niistä jäädään kiinni! Huumeiden käyttäjäkin jää aina lopulta kiinni ainakin lähimmille ihmisilleen.
Silti voisimme helpottaa lain lievennyksellä lukuisan kansalaisjoukon elämää: vapautetaan tv:n katselu maksuttomaksi, jotta ilman lupaa katselijat eivät ahdistu ja voivat hermoilematta avata oven, kun ovikello soi.

Mitä tulee tarpeeseen käyttää päihteitä niin se on kyllä aivan tarvehierarkian pohjalla. Ensin tulee muu hyvinvointi: riittäävä ravinnonsaanti, turvallinen elinympäristö, suvunjatkaminen ja muu hengissä pysyminen. Sekundäärinen tarve päihtyä tulee kuvaan, kun totutaan päihteen käyttöön ja tavoitellaan päihteen tuomaan epätodellisuuden tilaa tai estojen vähenemisen tuomaa "rentoa" tilaa. Päihde voi olla tilapäinen pakotie todellisuudesta tai se voi tehdä käyttäjästään suurimman ja kauneimman. Tiedän, että tuossa tilassa on välillä mukava olla. Miksi pitäisi päihteitä sallimalla rohkaista uusia ihmisiä niitä käyttämään?

Olen totaalisen väärässä. Nykyisiä ja uusia keksittäviä huumeita ei koskaan laillisteta. Maailmassa kulutetaan vielä miljardeja huumeiden vastaisessa työssä
ja siinä työssä myös tuhannet ihmiset kuolevat. Luvaton huumeiden käyttö jatkuu ja lisääntyy. Niihin sekaantuneet leimataan aina laissa rikollisiksi ja pahinpien käyttäjien vieroitushoitoihin kulutetaan vielä miljardeja lisää.
Riittäisivätkö huumeiden vastaisen työn lopettamisesta säästyvät miljardit narkomaanien vieroitushoitoihin? Emme asu satumaailmassa. No, sehän ei kotikasvattajaa kiinnosta mitenkään. Kannabisti ei edes tarvitse vieroitushoitoa.

Kuinka uskottavaa on ylipäänsä pitää yllä lakeja, joita ei pystytä valvomaan lähellekään tarpeeksi? Liikenteessäkin nopeusrajoitukset ovat siis turhia, kunnes saadaan kameravalvontatolppa tai pari joka kilometrille. Salamat vaan välkkymään myös niinä aikoina, kun tiellä on vain yksi kulkija.

Edelleen riittää, että ihmisiksi ollaan, Hollannissakin.