Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1719

25.03.2010 19:44

”Meksikon poliisi pidätti merkittävän huumekauppiaan
julkaistu tänään klo 18:10
Meksikon poliisi kertoo pidättäneensä keskeisen huumekauppiaan. Lisänimellä Don Pepe tunnetun Jose Antonia Medinan epäillään olleen suurin heroiinin toimittaja Yhdysvaltoihin.
Poliisin mukaan Jose Antonio Medina pidätettiin läntisessä Michoacanin osavaltiossa keskiviikkona. Meksikon liittovaltion poliisin huumeiden vastaisen yksikön johtaja Ramon Pequeno sanoi, että Medina työskenteli pahamaineiselle La Familia -huumekartellille.
Medinan syytetään johtaneen mutkikasta huumeiden salakuljetusoperaatiota, joka kuukausittain toimitti 200 kiloa heroiinia Meksikosta rajan yli Etelä-Kaliforniaan.
AFP, AP ”

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Pikku marisätkillä se Jose Antonio Medinakin varmaan on aloittanut. Nyt on tiedossa koppia loppuiäksi!

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

sitten

eli
” Portugalissa huumeiden dekriminalisointi saavuttanut hyviä tuloksia
julkaistu 09.04.2009 klo 05:11, päivitetty 09.04.2009 klo 05:16
Portugalissa huumeiden dekriminalisointi on johtanut huumeiden aiheuttamien terveysongelmien voimakkaaseen laskuun. Tiedot käyvät ilmi Yhdysvaltalaisen Cato Instituutin tutkimuksesta.
Portugalissa heinäkuussa 2001 voimaan astunut laki dekriminalisoi kaikki huumeet, mukaan lukien kokaiinin ja heroiinin. Lain myötä huumeiden hallussapito ja -käyttö pysyivät kiellettyinä, mutta ne eivät johtaneet rikosoikeudellisiin toimenpiteisiin. Huumeiden myynti ja välittäminen pysyi kuitenkin tiukasti laittomina.
Viisi vuotta lain voimaan astumisen jälkeen vuonna 2006 huumekuolemat putosivat Portugalissa 400 vuosittaisesta tapauksesta 290 tapaukseen. Lisäksi uusien HIV-tartuntojen määrät romahtivat 1400 tapauksesta 400 tapaukseen. Laki siis vähensi huomattavasti huumeiden aiheuttamia terveysongelmia, eikä se lisännyt maan pääkaupungin Lissabonin suosiota huumeidenkäyttäjien keskuudessa. Dekriminalisoinnin myötä huumeiden käyttäjät ohjataan vankilan sijasta hoitoon.
Tutkimuksen mukaan laki ei lisännyt huumeiden käyttöä, joka oli jo ennestään alhaisempaa kuin useissa muissa Euroopan maissa. Portugalin liberaali huumepolitiikka on lisännyt suosiota maassa, ja sen tuloksia pidetään kaiken kaikkiaan positiivisina.
YLE Uutiset ”

Portugalin "myönteisestä" kehityksestä olen vain mielissäni. Pahus, vaan emme tiedä miten siellä on asioita tilastoitu. Kukaan ei taida nyt laskea huumeiden kulutuksen ja käyttäjien/hoidettavien määrää. Verrattaessa Portugalin tuloksia muualle, voidaan todeta, että huumekuolemat ovat muuallakin vähentyneet kuten HIV-tartunnatkin, Suomessakin. Huumeiden dekriminalisointi Portugalissa ei voi ottaa siitä koko kunniaa itselleen. Vaikka maidemme viinikulttuureissa on eroja, voimme nyt pitää portugalilaisia koekaniineinamme.

Ilmiselvää on se, ettei narkomaanien enää muutoksen jälkeen ole tarvinnut pakkautua Lissaboniin aineiden perässä ja kaupunki on siistiytynyt. Poliitikot tekivät nopeaa tulosta, mutta päätöshän on hyvin kauaskantoinen ja sen lopullisia tuloksia voimme arvioida vasta sukupolven kuluttua 2020-luvulla. Väheneekö oheisrikollisuus? Lisääntyvätkö verotulot? Tulevatko huumeet ruokapöytään/jälkiruokiin? Väheneekö huumeriippuvaistenhoito?

Ja sitten mistä löytyy tutkimus, joka kertoo, että kieltolaki on toimiva ratkaisu huumeista aiheutuvien haittojen poistamiseksi? Jenkkien niin kutsuttu ”huumeiden vastainen propakanda” on sellaisia tehnyt. Kannabis ei ole terveystuote. Yhteiskunta tukee lainsäädännöllä (kieltolailla) vanhempia ohjaamaan lapsiaan terveellisemmälle tielle. Eikä siinä juurikaan muutaman kannabistin mielihaluja kysytä.

Tässä pienenä uusintana:

Kannabiksesta on olemassa myös suomalaisia tutkimustuloksia. Esim.
Bergman, Elisa. Seksuaalineuvonta osana päihteiden käyttäjien terveysneuvontaa. Opinnäytetyö, Seksologian ammatilliset erikoistumisopinnot. Jyväskylän Ammattikorkeakoulu, 2007. Sitä on käytetty lähteenä verkkosivustolla:
”Seksuaalisuus ja kannabis
• pieni kerta-annos voi vähentää estoja ja lisätä seksuaaliviettiä
• käytön alussa seksuaalinen halu voi lisääntyä ja voimistua, jatkuvien suurten kerta-annosten vaikutus on päinvastainen
• aiheuttaa pitkäaikaiskäytössä totaalista haluttomuutta
• vaikuttaa sekä hormonituotantoon että perimään
• puberteetti-iässä aloitettu kannabiksen käyttö vaikeuttaa normaalia hormonaalisen kehityksen kulkua
• kuukautiskierto muuttuu usein epäsäännölliseksi
• murrosikäisyyden aika pitenee
raskaus:
• kannabinolit läpäisevät istukan ja kertyvät sikiöön
• aiheuttaa sikiön pienipainoisuutta