Kannabis lailliseksi

26.03.2010 12:55

Vesivahinko paljasti mittavan kannabisviljelmän
Keskiviikko 24.3.2010 klo 23.42
Viljelmän kastelujärjestelmän pettäminen paljasti usean kymmenen kannabiskasvin viljelmän Lappeenrannassa. Samoihin aikoihin paljastui toinen tapaus, jossa piharakennuksesta löytyi yli sadan kasvin viljelmä.
Kerrostaloasunnosta ei löytynyt lainkaan asumiseen liittyviä tavaroita, vaan asunto oli vuokrattu ainoastaan huumausaineen viljelyä varten. Poliisi löysi asunnosta kahdestakymmenestä kolmeenkymmeneen kannabiskasvia. Poliisin mukaan viljely oli jatkunut pidemmän aikaa.
Mittavan viljelmän paljasti pettänyt kastelujärjestelmä. Rikkoutuneen kastelujärjestelmän vuoksi vettä valui alakerran huoneistoon. Kasvatuksesta syntynyt vesihöyry oli aiheuttanut vahinkoja itse viljelyhuoneistoon.
Poliisin tutkinnassa on paljastunut, että asunnon oli vuokrannut paikallinen vuonna 1982 syntynyt mies. Mies oli vuokrannut asunnon etupäässä viljelytarkoituksessa. Myös miehen nuoremman veljen epäillään osallistuneen rikokseen. Miehet ovat sekä käyttäneet viljelemäänsä marihuanaa itse että myyneet sitä eteenpäin.
Poliisi tutkii helmikuussa paljastunutta tapausta törkeänä huumausainerikoksena.
101 kasvia piharakennuksessa
Maaliskuussa poliisi löysi 101 kannabiskasvin viljelmän lappeenrantalaisen omakotitalon piharakennuksesta. Rakennuksen omistaja ja kasvattamon rakentaja on vuonna 1980 syntynyt perheellinen mies.
Ainakin kesästä 2009 asti kasvattamaansa marihuanaa myynyt mies on ehtinyt myydä huumausainetta useille henkilöille. Huumausaineen lisäksi mies on myynyt venäläisiä verottomia savukkeita usean vuoden ajan.
Miestä epäillään törkeästä huumausainerikoksesta sekä veropetoksesta. Kummassakin tapauksessa kasvattajia odottavat myös mittavat korvausvaatimukset.
Törkeästä huumausainerikoksesta voi saada vähintään vuoden ja enintään kymmenen vuotta vankeutta.

IL
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Eli se oli uusintana tällä viikolla uutisoidut Lappeen poikien puutarhayritykset. Taas Suomen huumepoliisi kohteli vahinkoa kärsinyttä ihmistä huonosti eikä heti ulosmitannut puutarhurilta alakerran asukkaalle vesivahinkokorvauksia. Jos minun yläkerrastani tulisi äkkiarvaamatta samanlainen vesimassa mummoni kutomille räsymatoille, odottaisin huumepoliisin selvittävän tarkasti rikoksessa ulkopuoliselle aiheutetut vahingot. Taloyhtiön sähkölaskussa on varmasti tulossa nousupiikki. Lisäksi odottaisin syyttäjän pikaisesti ajavan korvausvaatimuksiani oikeudessa ja tuomioistuimelta odottaisin syylliselle passitusta pakkotyöhön pesemään mattojani ja asuntoani ”mitälie sisältävistä” nestelammikoista!