Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1729 Kannabis lailliseksi?

29.03.2010 11:24

Millä laillistetaan terveydelle haitallinen tuote tai elintarvike? Voiko päihdyttävän aineen laillistaminen olla jotenkin helpompaa?

Laajalti maailmaan levinnyt ja yhä lisääntynyt kannabiksen käyttö valitettavasti pakottaa yhteiskuntia löysäämään kannabislakeja. Suomessakin sen käyttö on laajaa, mutta marginaalista. Fiksu kun ei tuo julki rikoksiaan ja muutenkin kannabiksen käyttäjät halunnevat pitää kyseenalaisen ”tapansa” salassa. Olotilana se on täällä joka osapuolelle riittävän hyvä. Täälläkin on joku todennut, että harvakseltaan tuleva sakko ei hetkauta missään. Vaikeuksiin joutuu korkeintaan työpaikan, lasten ja ajokorttiasioiden kanssa. Valintoja on tapasauhuttelijoidenkin tehtävä ja on myös siedettävä yhteisiä sääntöjä.

Turvallisuuden ja terveyden edistämiseksi yhteiskuntamme on ponnistellut kiitettävästi. Liikenteen kasvaessa on teille jouduttu säätämään melko äskettäin mm. nopeusrajoitukset. Niihinkin on tullut vielä kiristyksiä ja poliisille tehokkaita valvonta- ja vittuilukeinoja. Sitten mopoilijoillekin tuli kypäräpakko> autoihin turvavyö pakko, ensin etupenkkiläisille, sitten myös takapenkkiläisille, sitten rekkakuskeille, taksiin ja bussiin. Ei kai kukaan pysy mukana liikenteen vähänväliä muuttuvasta lainsäädännöstä.

Melko äskettäin tuli myös tupakkakielto työpaikoille ja julkisiin tiloihin > askiin myrkkymerkinnät> ikäraja 15 vuoteen > ikäraha 18 vuoteen > ja lisää tiukennuksia on tulossa.

Ei kai kukaan oikeesti kuvittele, että huumausainelakia lievennetään?