Kannabis lailliseksi

Kimmo Tamminen

/ #1739

31.03.2010 07:46

”Tupakkayhtiö yrittää estää tupakkalain hyväksymisen kantelulla
16.3.2010 4:07
Juha-Pekka Raeste
HELSINGIN SANOMAT
Amerikkalainen tupakkayhtiö Philip Morris yrittää estää uuden tupakkalain hyväksymisen poikkeuksellisin keinoin.
Yhtiö lähetti marraskuussa 2009 oikeuskanslerille kantelun sosiaali- ja terveysministeriön menettelystä tupakkalain valmistelussa.
Kantelussa Philip Morris pyysi oikeuskansleria esittämään, että tasavallan presidentti ei vahvista uutta tupakkalakia, jos eduskunta sen hyväksyy.
Tupakkalakiesitys on eduskunnan perustuslakivaliokunnan arvioitavana.
Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi (kok) sanoi maanantaina, että sihteeristön luonnos asiasta valmistuu ennen pääsiäistaukoa. Sasin mukaan valiokunta päättää linjauksistaan tämän kevään aikana.
Kiistan ytimenä on tupakan myynnin tulevaisuus elinkeinona. Tupakoinnin vähentämiseksi annetun lain esityksessä todetaan selväsanaisesti, että lain tarkoituksena on tupakoinnin poistaminen.
Philip Morrisin mukaan tätä linjausta ei tuotu esille raportissa, jossa asianosaisilta pyydettiin lausuntoja.
Nykyisen lain mukaan tavoitteena on tupakoinnin vähentäminen.
Philip Morris moittii ministeriötä myös valmistelun puutteellisuudesta. Yhtiö toteaa hallituksen lakiesityksen olevan perustuslain ja EU-oikeuden vastaista.
Yksi keskeinen argumentti koskee ns. esilläpitokieltoa.
Tupakkayhtiön mielestä esilläpitokieltoa ei voi sallia, koska kokemukset muista maista osoittavat, että kiellolla "ei ole ollut mitään vaikutusta nuorten tupakointiin tai tupakoinnin terveysvaikutuksiin yleensä".
Tämä hyödytön kielto loukkaa Philip Morrisin mielestä omaisuuden suojaa. Yhtiön tavaramerkkejä ei voi hyödyntää, jos asiakkaat eivät näe niitä. Kilpailijoidenkaan merkkejä ei näe, ja se on toimialalle haitallista.
Philip Morris haastoi viime viikolla Norjan valtion oikeuteen.
Kiistan kohteena Norjassa on yrittämisen ja ilmaisunvapauden ja hengen ja terveyden turvaamisen välinen ristiriita.
Viime syksynä Philip Morris haastoi Irlannin valtion oikeuteen. Kanne koskee esilläpitokieltoa, joka tuli Irlannissa voimaan heinäkuussa 2009.

Lisää aiheesta tiistain Helsingin Sanomissa. ”

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tämä on historiallista vääntöä ja mielestäni kannabistien kannattaisi yhtyä taistoon tupakkayhtiöiden puolelle. Sillä voitto olisi osavoitto myös kannabiksen laillistamiselle ja tappio läjä nauloja kannabiksen vapautuksen sulkevaan arkkuun.

Uusi tupakkalaki ei kuitenkaan kaataisi tupakkayhtiöitä. Yhtiöillä on yli satavuotinen tuotekehittely riippuvuutta aiheuttavien aineiden (ja kemikaalien) kanssa ja jokin uusi, ehkäpä lakeja kiertävä tuote on tulossa. Käynnissä taitaa olla pelkkä viivytystaistelu. Tupakan myynnin tulevaisuus elinkeinona ja lain valmistelun puutteellisuus ovat kyllä hyviä perusteluita jopa lakiuudistuksen kaatamiseksi, mutta verotus ei kevene, tupakkalakia ei lievennetä eikä kannabista laillisteta. Siis se on ennustukseni enkä olisi kehityksestä pahoillani.