Kannabis lailliseksi

Nokia

/ #1807 Serellä

13.04.2010 01:17

oli hyvä pointti kirjoituksessaan, Se että Kannabis-kasvilla on monia hyötykäyttöjä. Sitähän ei tokikaan kukaan ole kieltämässä, eikä esimerkiksi kuituhampun kasvattaminen ole edes kiellettyä saati laitonta. Kysymys onkin (lakiteknisesti) siinä, että kasvattajan pitää pystyä todentamaan hampun käyttötarkoitus. Toisekseen, kuituhamppu ei toimi muutenkaan huumausaineena sen sisältämän hyvin vähäisen kannabiolitason vuoksi. Se, mitä te poltatte, on eri kasvi, vaikkakin hyvin läheistä sukua kuituhampulle.

Tällä enemmän THC:tä sisältävällä hampulla on (minun tiedossani) vain yksi oikea käyttö. Se on lääkekäyttö. On todettu, että Kannabis auttaa kivulievittäjänä ääritilanteissa (syöpä tms.) Jopa paremmin kuin teollisesti valmistetut, keskushermostovaikutteiset särkylääkeaineet. Sen sijaan syöpää tai muutakaan se ei paranna, vaikka tuolla niinkin jo väitettiin.

Koko keskustelussa on suurempikin kysymys, kuin se, että onko joku vaarallisempaa kuin toinen.
Se on kysymys joka on jo esitetty?

-Touko-

"Jos kuvittelet, että olet oikeutettu määräämään, mitä huumeita muut saa tai ei saa käyttää, niin voisit yhtä hyvin kieltää kaikki huumeet."

Demokratiaan kuuluu osana myös se, että on valittu jokunen hemmo tekemään lakeja. Myös huumeita koskien. ja kyllä, he kuvittelevat olevansa juurikin edellä mainittuja määrääjiä. Kansalaisten ihan omalla mandatilla. Ja oikeasti.. johonkin se raja vaan nyt on vedettävä. Tällä hetkellä se on kannabiksen ja alkoholin välissä, ehkä joskus jossain muussa välissä.

Mutta jos nyt laillistamme tämän "lähes terveysvaikutteisen" kannabiksen - noin esimerkiksi siis - niin mitä sitten? Onko Piripäät seuraavana vaatimassa laillistamista? Vai pollepojat?
Rajoista ja rajoituksista lipsuminen aiheuttaa juurikin näitä lisävaateita, ja pian meillä on avoimen huumeistettu yhteiskunta, jossa kaikki on sallittua. Tarvinneeko mainitakkaan pirin tai muiden ns. kovien haitoista? tuskin.
Tämä nyt siis vain skenaariona pahimmasta versiosta vaihtoehdoista.. mutta pitkällä juoksulla vallan mahdollinen kumminkin. Jossain mittakaavassa ainakin.