VR:n lipunmyynti takaisin Rovaniemelle

Lappilainen nuori

/ #98 Monenlaista näkökulmaa asiaan.

06.02.2016 11:10

On todellinen vääryys, että kaikki palvelut muuttuvat sähköiseksi, eikä voi enää hoitaa asioita face to face. On väärin pakottaa ihmiset käyttämään sähköisiä palveluita. Sähköiset palvelut eivät todellisuudessa paranna palveluiden saatavuutta siinä määrin kuin oletetaan, vaan huonontavat tilannetta kun ajatellaan kaikkien ikäluokkien näkökulmasta. Lipunmyyntipisteet ovat palvelleet tähän asti kaikkia tasapuolisesti vauvasta vaariin, mutta nykyinen muutos lipunmyynnissä pakottaa jokaisesta ikäluokasta edustajiaan ahtaalle. Jos ei ole tietokonetta, nettiä, osaamista ja ennen kaikkea verkkopankkitunnuksia, niin hankalaksi menee. Suurimmalla osallahan nämä tietenkin ovat, mutta vähemmistö jää huomiotta, vaikka heidän joukossaan olisi hyvinkin aktiivisia matkustajia. 

Nuori ihminen kun olen niin itseltäni löytyy edellä mainitut kolme asiaa. Siitä huolimatta en osaa ostaa lippua netistä. Olen yrittänyt kerran, jos toisenkin, mutta ei siitä ole tullut mitään. Ja syyt ovat niitä tavallisia: heikko nettiyhteys, vr:n sivuissa vikaa, vaikeus ymmärtää vr:n sivuja jne. Muutenkin varminta on ollut ostaa lippu aseman lipunmyynnistä. Silloin olen tiennyt, että kaikki on tulevan matkan suhteen ok. Nämä sähköiset palvelut eivät todellakaan toimi sadan prosentin varmuudella 24/7 tai ole niin käteviä ja helppoja, että nopeuttavat asiointia. Sanoisin, että lipun saa ostettua paljon nopeammin ja kätevämmin lippuluukulta. Lippuautomaatienkaan toimivuuteen ei voi luottaa, sillä välistä ovat aseman molemmat lippuautomaatit rikki.

Lisäksi tärkeä huomioon otettava asia on, että kukaan ei ole netissä tai lippuautomaatilla vastaamassa kysymyksiin, jotka koskevat matkaa. Vaikka VR:n sivuilla saataisiin reaaliaikainen chat-palvelu, jonka kautta voisi kysyä  neuvoa, ei sekään takaisi onnistunut lipun ostoa, koska internetti, internetyhteys ja VR:n sivut ovat mitä ovat toimivuudeltaan. AINA on jotain ongelmaa. Ja kuka on neuvomassa erityisesti täällä pohjoisessa ulkomaalaisia turisteja? Ovat aivan oikeasti hukassa asemalla ja neuvottomia. Eikä muilla samaan aikaan asemalla olevilla matkustajilla välttämättä riitä kielitaito heitä auttamaan.

Ja vaikka niitä lippuja R-kioskilta saakin ostettua, niin ei sekään helpota asiaa, kun välimatkat ovat täällä pohjoisessa pitkät. Eikä sitä asioimaankaan lähdetä joka päivä, koska matkaa voi olla pitkästi sinne lähimmälle R-kioskille ja kyytiä ei ole aina saatavilla. Eikä sieltä R-kioskilta saa edes lippuja yöjunaan, jolla itse ja moni muukin matkustaa usein etelään.

Koska olen nuori, niin sanonpa vielä tämän. Tällä lippunmyyntipisteiden lopettamisella VR on monen muun tavoin edesauttamassa nuorten syrjäytymistä. Kaikki hoituu niin hyvin sähköisesti, ettei tarvitse asioida kenenkään kanssa kasvotusten. Ja siihen oikein kehotetaan. Välitä tuntuu, etteivät virkailijat edes halua palvella, kun kuulevat asian olevan sellainen, että sen netissä voi hoitaa. Itse pidän arvokkaana asiana, että voin hoitaa asiat kasvotusten virkailijan kanssa toimipisteissä. Se on auttanut minua pitämään yllä edes jonkinlaista sosiaalista kanssakäymistä, jos muuta ei ole. Siksi boikotoin sähköisiä palveluja viimeiseen asti, jotta voin hoitaa ja yrittää pitää yllä omaa toimintakykyäni.