Uratehtaan alasajon estäminen

/ #43 Re:

23.02.2016 16:27

#1: -

Niin no, tähän mennessä Uratehdas ei ole tarjonnut muuta kuin niitä yksiä ja samoja koulutuksia/infoja - ja tietysti unohtamatta sitä sosiaalisen median hypeä, jolla on joidenkien "konsulenttien" työllistävä vaikutus! Teknisen alan ja ICT-sektorin kokeneille konkareille Uratehtaasta ei ole ollut mitään hyötyä. Toiminta on yhtä tehotonta kuin TE-toimistolla, jonka voisi pikemminkin lopettaa. Olisi yksi (edes tilapäisen) työn saannin este vähemmän.

Toisekseen, eikös yhteiskunnan kannalta parempi ole saada töihin ensisijaisesti jo pidempään työttömänä olleet?! Kaikilla työttömäksi saneeratuilla kun ei ole ollut irtisanomisen yhteydessä saatuja lähtöpaketteja, sen paremmin kuin muitakaan tukitoimenpiteitä.

Tilannetta on myöskään turha vähätellä. Kun "jäin" työttömäksi, silloin vähimmillään hakijoita yhtä avoimeksi ilmoitettua paikkaa kohtaan oli 37. Nykyisin luku on jo luokkaa 90-150 vaikka ei puhuta edes perus/lattiatason tehtävistä. Tästä jokainen voi ihan itse päätellä, millainen on "työvoimapulan" vaivaama Pirkanmaa ja etenkin Tampere vuonna 2016. Mitä viime kuukausien "trendiä" on tullut tarkasteltua, työttömien määrä tulee koko ajan sen kuin lisääntymään, ja YT-ruletit pyörivät koko ajan.

Ehkä sinne kaupan kassalle ja muihin vastaaviin tehtäviin on helpompi päästä. Mitä itse olen huomannut, pikemminkin koulutustausta eli jo pelkkä vuosia sitten suoritettu loppututkinto on muodostumassa pullonkaulaksi saada edes ns. "hanttihommia", kun on katsos "ylikoulutettu".

Suomessa on muutenkin tälä hetkellä perverssi tilanne, kun näillä kaikilla aktivoivilla toimenpiteillä on pikemminkin oppilaitoksia ja konsulttifirmoja työllistävä vaikutus, mutta itse tekijöille ei tunnu löytyvän etenkään oikeita töitä.