Uratehtaan alasajon estäminen

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Uratehtaan alasajon estäminen.

Päätöksestä pöyristynyt

#26

22.02.2016 09:22

On käsittämätöntä, että Uratehtaan palveluita saisi käyttää vain yli vuoden työttömänä olleet. Uratahtaan palveluta tarvitsevat toki myös he, mutta erityisen tärkeä kohderyhmä on juuri työttömäksi jääneet tai irtisanomisuhanalaiset. Tiedossahan on, että mitä pidempään työttömyys jatkuu, sitä hankalampi on töitä saada. Aikainen apu ja tietojen päivitys juuri alkuvaiheessa on tärkeää, jotta ei menetetä näitä tärkeitä viikkoja ja kuukausia.

Itselleni oli suurta apua monesta kurssista (CV, haastattelu, LinkedIn jne.) samoin kuin työelämän edustajien koulutuksista. Sain paljon ajateltavaa kursseilta, pystyin jopa päivittämään vuosikymmenten takaista ajattelutapaani työnhausta nykypäivään.

Työttömäksi jääminen on monelle kova isku henkisesti. Uratehtaan yksi monista hyvistä puolista on myös se, että siellä tuli tunne, että nämä ihmiset ovat aidosti kiinnostuneita auttamaan työttömiä eteenpäin ja työllistymään. Samaa ei voi sanoa ”työkkäristä”, sinne viedään vain paperit ja eikä henk.koht. tapaaminen ole enää oikein mahdollista, sen hyödystä puhumattakaan. Lisäksi Uratehtaan kohderyhmä on akateemisesti koulutetut, joten koulutus on kohderyhmän mukaista.

Toivon sydämestäni, että nyt tehty, täysin typerä päätös, kumotaan ja Uratehdas saa jatkaa kuten ennen!


Vieras

#27

22.02.2016 11:16

Haluan saada jatkossakin Uratehtaan palveluita, ilman että joutuisin odottamaan niitä olemalla vuoden työttömänä.

Vieras

#28

22.02.2016 11:26

Missään nimessä Uratehdasta ei tule lopettaa!!!! Uratehdas on auttanut suurta joukkoa työttömiä työnhakijoita työllistymään ja opastanut työnhaussa ja hakemuksien ja ansioluetteloiden laatimisessa. Se on tarjonnut paljon todella tärkeitä ja työnhakua tukevia koulutuksia ja paljon erilaisia yritysesittelyitä. Uratehtaan kautta moni yritys on löytänyt työntekijöitä. Itse työllistyin juurikin Uratehtaan oppien avulla yritysesittelyssä olleeseen firmaan, jossa olen nyt kolmatta vuotta töissä. Uratehtaan alasajaminen olisi huutava vääryys (niin kuin moni muukin päättäjien keksimä toimenpide nykypäivänä) !!!


Vieras

#29

22.02.2016 12:28

Olen skeptinen tämän tyyliseen toimintaan, joka on pääasiassa työnhaku-, cv:n parannuskoulutus. Perustelut ovat tässä: Jos on kymmenen työtöntä ja vain yksi työpaikka, niin työnhaun hyvyydestä huolimatta vain yksi saa työpaikan. Jos näistä kymmenestä viidellä on selvästi paremmat työnhakumetodit ja cv, niin he saavat etua tästä muihin nähden. Onko siis järkeä, että kaikki työttömät kilpailevat keskenään luoden aina vain parempia ja parempia hakemuksia, jos ongelma on edelleen työpaikkojen vähyys?

Lisäksi epäilen, että moni ns. työllistynyt olisi työllistynyt myös ilman tätä -tehdasta. Kuinka moni on joutunut tekemään ilmaista harjoittelutyötä, josta ei saa korvausta ja kuinka moni on työllistynyt osaamistasoa vastaavaan työpaikkaan? Jotenkin tälläinen ryhmäpaine johtaa siihen, että ihminen menee ilmaistöihin vain saadakseen jalan oven rakoon ja siitäkö yrittäjät tykkäävät. Ilmaistyövoimaa yhteiskunnan kustannuksella. Massatyöttömyyttä ei nujerreta millään Uratehtailla - valitettavasti.


Vieras

#30

22.02.2016 12:38

Uratehdas (ent. PiOTTY) auttoi minua työllistymään jo vuonna 2011. Nyt tarvitsisin uratehdasta uudestaan, enkä aio olla vuotta työttömänä että pääsisin mukaan. On ikävää huomata, että valtio yrittää hidastaa uudelleentyöllistymistäni.

Vieras

#31

22.02.2016 12:41

Mielestäni kaavamainen toiminta, jossa Uratehtaan jäsenyys rajataan vain niille, jotka ovat olleet yli vuoden työttöminä on typerää. Uratehdas voi järjestää hyvin paljon hyödyllistä toimintaa lähestulkoon nollakuluilla. Esimerkiksi ylläpitää sähköpostilistaa, Facebook ja Twitter tiliä, sekä www-sivujensa kautta tiedottaa avoimista työpaikoista. Pitäisin erittäin tyhmänä, että liian vähän aikaa työttömänä olleet rajattaisiin tämän toiminnan ulkopuolelle.

Mikäli jotain rajausta tarvitaan, mielestäni järkevää olisi toimia niin, että Uratehtaan aktiivitoimiin voisivat osallistua vain pitkään työttömänä olleet. Mutta postituslistalle ja muuten voisivat osallistua kaikki Pirkanmaan alueella Uratehtaan muut ehdot täyttävät henkilöt.

Vieras

#32 Re:

22.02.2016 12:45

#29: -  

Olet oikeassa sen suhteen, että 1 työpaikka ei muutu työpaikaksi kymmenelle hakijalle Uratehtaan avulla. Mutta... Uratehtaan koulutusten avulla on moni päivittänyt työnhakutaitojaan nykyaikaan (mm. CV:n) ja saanut vinkkejä piilotyöpaikoista. Meitä on monia, jotka ovat edellisen kerran hakeneet töitä 10-15 tai jopa 20 vuotta sitten, jolloin työnhakumenetelmät olivat esim. paperihakemuksen lähettäminen ja työpaikkoja käytiin katsomassa työvoimatoimiston seinältä. Meillä vanhemmilla on työuran tuomaa kokemusta, jota ei välttämättä osata tuoda tarpeeksi ja oikealla tavalla esille hakemuksissa, ei ainakaan nykypäivän vaatimusten mukaisesti. Ja tähän tarkoitukseen Uratehdas on ollut enemmän kuin paikallaan.


Vieras

#33

22.02.2016 13:01

Uratehtaalla olen saanut ehdottoman asiantuntevaa ja käytännöllistä apua työnhakuun, itsensä kehittämiseen ja elämänhallintaan. Kohderyhmä on erinomaista vertaistukea samassa tilanteessa oleville työnhakijoille. Mukana on vain ihmisiä, jotka oikeasti haluavat kehittyä ja takaisin työelämään. Aivan turhaa olisi antaa ihmisten odottaa vuoden työttömänä olemista! Apu pitää saada heti, kun työttömyys koittaa! Muutoin ongelmat moninkertaistuvat.

Vieras

#34

22.02.2016 13:42

Uratehtaan koulutuksista ja tapahtumista minulla on hieman ristiriitaisia kokemuksia, ja toiminta olisi kaivannut ryhtiliikettä useammallakin saralla sekä kontakteja nimenomaan potentiaalisten työnantajien suhteen. Siitä huolimatta Uratehdas täytti paikkansa ihan hyvin, ja uskon että UT käyttää niukat resurssinsa kohtuullisen tehokkaasti.

Vaatimus vuoden työttömyydestä on joka tapauksessa aivan persiistä. Esim. omalla kohdallani (ja alallani) ongelma on aina ollut määräaikaisten työsuhteiden lyhyys eli pätkätyöllisyys - ja samalla myös -työttömyys. 15 työvuoden aikana pisin työsuhteeni on ollut kaksi vuotta, viimeisen kolmen vuoden aikana pisin pätkä on ollut kolme kuukautta. Tästä huolimatta en ole ollut vuotta putkeen työttömänä. Lyhyet työsuhteet ovat vieneet usein mahdollisuuden täydennyskoulutukseen työn ohessa, koska koulutus olisi kestänyt pidempään kuin työsuhde. Tähän peilaten tuntuisi ironiselta, että sama kuvio itsensä kehittämisen suhteen toteutuisi myös työttömänä ollessa.

Samaan hengenvetoon mainittakoon, että tuona 15 vuoden aikana olen ollut työkkärin asiakkaana noin kolmen vuoden ajan, enkä ole saanut sieltä tuona aikana yhtään mitään. Vuorovaikutus heidän kanssaan on rajoittunut pelkkään ilmoitus työttömyydestä / ilmoitus työllistymisestä -viestittelyyn, ja "palvelu" on ollut tyystin kasvotonta.


Vieras

#35

22.02.2016 13:43

On todella tärkeää päästä mukaan jo heti työttömäksi jäätyään. Korkeakoulutettuna työttömäksi jäätyäni pienen paikkakunnan te-keskuksella ei ollut mitään annettavaa koko työttömyysaikanani, joka kesti kokonaisuudessaan sen vuoden. Itseluottamuksen kannalta minulle oli tosi tärkeää päästä mukaan muutamaan hyvään koulutukseen, jossa tapasin myös muita vastaavassa tilanteessa olevia, samantasoisen koulutuksen omaavia. Jos olisin asunut lähempänä Tamperetta, olisin osallistunut enemmänkin. Uratehdas tekee tosi hyvää työtä ja ei ole mitään järkeä pudottaa ihmistä vuodeksi katkolle tällaisista jutuista!
SW
Vieras

#36 Apua kahdesti

22.02.2016 13:57

Päätös kertoo hyvin toivottomasta tilanteesta! Älytön päätös!

Olen osallistunut Uratehdas -projektiin kahdesti työttömänä ollessani ja se on erittäin hyvä tukitoimi työnhakutaitojen päivittämiseen. Kohta olisin taas tuen tarpeessa, mutta täytyy kai sitten pärjätä ilman.


Vieras

#37

22.02.2016 15:44

Hyvin monet palvelut alkavat TE-toimiston/Ely-keskuksen kautta, kun "pitkäaikaistyöttömyyden" kriteeri, 1 vuosi täyttyy. Ennen vuoden täyttymistä yli 30-vuotias korkeakoulutettu ei saa mitään tukea. (Itselleni TE-toimistossa tehty suunnitelma oli:"Hakee töitä, hyvät taidot ja hyvä koulutus.") Eli se ehkä "kriisiytyvin" hetki täytyy viettää yksin ja tulla toimeen itsekseen. Mielestäni Uratehdas tarjosi juuri kyseiseen hetkeen loistavan paikan verkottautua, ja ehkä miettiä työnhakua vähän uusista vinkkeleistä koulutusten ja tapahtumien kautta. Vuoden työttömyysvaatimus on järjetön, koska vuoden jälkeen siirrytään joka tapauksessa erilaisten TE-keskusten kautta alihankkijoille kanavoitujen valmennusten piiriin yms. Tukea tarvitaan myös koulutetuille ja kokeneille heti työttömäksi jäätyä. Moni myöskin verkottuu Uratehtaalla, ja päättääkin jonkun toisen kanssa lähteä yrittäjäksi ja näin työllistää itsensä ja ehkä myöhemmin jonkun muunkin. :)


Vieras

#38

22.02.2016 21:17

Kommenttina totean,

1) Uratehtaan ja siellä olevien ihmisten kautta verkottuneena olen saanut sellaista tietoa, jota en ole saanut TE-palveluiden kautta vaikka tieto olikin ns. viranomaistietoa/ohjetta.

2) Uratehtaan tilaisuuksissa salin täyttäminen kohderyhmään kuulumattomilla ('lyhytaikaistyöttömät") ei kustantaisi yhtään mitään. Heidän verkottuminen aktivointi ja kouluttaminen tapahtuisi käytännössä ilmaiseksi.


Vieras

#39

23.02.2016 06:19

ELY-keskus jakaa Pirkanmaalle työllisyysmäärärahoja 46 miljoonaa euroa, mutta TE-keskus estää Uratehdasta käyttämästä sen saamaa 124000 euroa järkevällä tavalla.

Pelätäänkö TE-keskuksessa ensi vuoden budjetin pienentyvän jos työttömyyttä hoidetaan liian kustannustehokkaalla tavalla?


Vieras

#40

23.02.2016 12:49

Tuollainen ikäsyrjintä on aivan hölmöä! Jokaisen pitää saada apua ja tukea uuden työpaikan löytämiseksi.

Vieras

#41

23.02.2016 15:06

Olen kuullut sanottavan, että ensimmäiset 3 kuukautta työttömänä ovat kriittisiä työllistymisen osalta. Tämän jälkeen työmarkkinoilla katsotaan jo hakijan otteen työelämään kirpoavan ja työllistyminen vaikeutuu olennaisesti. Sen takia myös alle 12 kk työttömänä olleet pitäisi päästää näiden palveluiden piiriin.

Vieras

#42

23.02.2016 15:25

Valmennus heti työttymyyden uhatessa auttoi minua työllistymään ja täten välttämään kokonaan työttymyyden aiheuttamat kustannukset yhteiskunnnalle. Juuri työttymyyden uhatessa ja sen alkaessa tällainen henkinen tuki ja työnhaun valmennus on paras ja kustannustehokkain tapa pitää osaavat ammattilaiset työelämässä.
Kahvittelukerho

#43 Re:

23.02.2016 16:27

#1: -  

Niin no, tähän mennessä Uratehdas ei ole tarjonnut muuta kuin niitä yksiä ja samoja koulutuksia/infoja - ja tietysti unohtamatta sitä sosiaalisen median hypeä, jolla on joidenkien "konsulenttien" työllistävä vaikutus! Teknisen alan ja ICT-sektorin kokeneille konkareille Uratehtaasta ei ole ollut mitään hyötyä. Toiminta on yhtä tehotonta kuin TE-toimistolla, jonka voisi pikemminkin lopettaa. Olisi yksi (edes tilapäisen) työn saannin este vähemmän.

Toisekseen, eikös yhteiskunnan kannalta parempi ole saada töihin ensisijaisesti jo pidempään työttömänä olleet?! Kaikilla työttömäksi saneeratuilla kun ei ole ollut irtisanomisen yhteydessä saatuja lähtöpaketteja, sen paremmin kuin muitakaan tukitoimenpiteitä.

Tilannetta on myöskään turha vähätellä. Kun "jäin" työttömäksi, silloin vähimmillään hakijoita yhtä avoimeksi ilmoitettua paikkaa kohtaan oli 37. Nykyisin luku on jo luokkaa 90-150 vaikka ei puhuta edes perus/lattiatason tehtävistä. Tästä jokainen voi ihan itse päätellä, millainen on "työvoimapulan" vaivaama Pirkanmaa ja etenkin Tampere vuonna 2016. Mitä viime kuukausien "trendiä" on tullut tarkasteltua, työttömien määrä tulee koko ajan sen kuin lisääntymään, ja YT-ruletit pyörivät koko ajan. 

Ehkä sinne kaupan kassalle ja muihin vastaaviin tehtäviin on helpompi päästä. Mitä itse olen huomannut, pikemminkin koulutustausta eli jo pelkkä vuosia sitten suoritettu loppututkinto on muodostumassa pullonkaulaksi saada edes ns. "hanttihommia", kun on katsos "ylikoulutettu".

Suomessa on muutenkin tälä hetkellä perverssi tilanne, kun näillä kaikilla aktivoivilla toimenpiteillä on pikemminkin oppilaitoksia ja konsulttifirmoja työllistävä vaikutus, mutta itse tekijöille ei tunnu löytyvän etenkään oikeita töitä.

Kahvittelukerho

#44 Re: Pitkäaikaistyöttömän leima ei auta työllistymistä

23.02.2016 16:33

#17: - Pitkäaikaistyöttömän leima ei auta työllistymistä 

TE-toimiston virkaköpit nyt lässyttävät lämpimikseen mitä tahansa, kunhan vain oma palkka juoksee.

Jos työttömyyden hoitoon Suomessa olisi haluttu panostaa sitten 90-luvun laman, se olisi tarkoittanut mm. koko työnhakujärjestelmän uusimista kokonaisuudessaan ja samalla palveluhaluttomien virkamiesten saneerausta koko TEM/TE-organisaatiosta kortistoon. Se on ainakin käynyt selväksi, että TE-toimiston 70-luvun tietojärjestelmien ja 50-luvun ammattinimikkeiden (kengänkiilloittaja, etc.) puitteissa töitä ei ainakaan saada. Tähänkin menessä työn saannissa paras apu on ollut oma apu!


Vieras

#45 Re: Re:

24.02.2016 09:16

#43: Kahvittelukerho - Re:  

Se mikä on toiselle hyödyllinen voi toiselle olla täysin turha. 

TE-toimiston asiakkaan pitäisi voida itse äänestää jaloillaan (jos ei ole mielenterveys yms. ongelmia) ja saada osallistua niiden palveluntarjoajien koulutuksiin jotka omassa tilanteessa ovat hyödyllisiä.

Työttömien jaottelu yli ja alle 12kk työttöminä on käsittämätön ja mielivaltainen päätös. Osoittaa suurta typeryyttä päättäjiltä.

Omasta mielestäni Uratehdasta on pyöritetty tehokkaasti, tulokset ovat olleet hyviä ja oman panoksensa ovat antaneet aktiiviset uratehdaslaiset varsinaisten koulutusten ulkopuolella ns. vertaisryhmissä (vai mitä ne nyt oli).


Vieras

#46

24.02.2016 21:53

Alkuperäinen idea, miten minä sen olen kokenut., ymmärtänyt , ja jopa saanut määräaikaisen työpaikan, ... on nyt blokattu. Ensin pitää hukkua jotta pelastetaan . Parempi estää hyppääminen veteen, jolloin pelastaminen on varmempaa, jos tarve huomataan ajoissa !

Vieras

#47

25.02.2016 10:18

Mielestäni Uratehtaan kohderyhmää ei pidä rajata. Laajempi kohderyhmä on mahdollista tavoittaa kustannustehokkaasti esim. webinaarien avulla, jolloin kaikki pääsevät kuuntelemaan hyödylliset luennot nykyajan työnhausta. Uratehdas on toimija, jonka palveluista on todellista hyötyä akateemiselle työnhakijalle. Siellä työnhakua tarkastellaan monista eri näkökulmista ja tilaisuuksia on ollut runsaasti. Muilta tahoilta en ole juurikaan saanut työnhakuun apua. En usko, että esim. TE-toimisto pystyisi palveluillaan mitenkään korvaamaan Uratehtaan palvelut. TE-toimisto lähinnä vain vastaanottaa paperit ja olen kokenut heidän palvelutarjonnan aika ohueksi akateemiselle työnhakijalle.


Vieras

#48

25.02.2016 14:19

Sain hyvää koulutusta, tukea ja verkostoitumista, juurikin ensimmäisten 10 työttömyyskuukauden (tai sen uhan) ajalla.

Vieras

#49

25.02.2016 15:07

Uratehtaan koulutukset olivat avainasemassa työnhaussani. Ilman Uratehdasta ja sen koulutuksia olisi CV:ni ollut paljon (paljon!) huonompi. Lisäksi haastatteluihin valmistautuminen olisi ollut kehnoa. Vinkkejä ja koulutusta noihin asioihin en olisi saanut itse opiskelemalla tai kirjoja/oppaita lukemalla. Uratehtaalla on siis ollut merkittävä vaikutus työllistymiseeni, mutta ennen kaikkea itseluottamukseni ja itsetuntoni ylläpitoon työttömyysuhan alla.

Muistutan, että itse en ehtinyt edes jäädä työttömäksi. Ilman Uratehdasta niin olisi saattanut hyvinkin käydä! Näin ollen itse olen oman kokemukseni pohjalta rajusti sitä vastaan, että palveluiden piiriin pääsisi vasta vuoden työttömyyden jälkeen. Myös eri tilanteessa olevien verkostoituminen on tärkeää.

Vieras

#50

27.02.2016 11:26

Miksi passivoittaa ihmiset työttymyyden alussa? Kuinka moni haluaa lähteä projektiin mukaan vasta vuoden jälkeen? Riittävän monesta asiasta jää ulkopuolelle työttömyyden takia jo ennestään. Ei työllistymisen edesauttaminen ja päivien mielekäs sisältö ole oikeat paikat, mistä tinkiä!