Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Sulo

/ #222 Re: Mielenkiintoinen merituulivoimalaratkaisu

09.10.2011 19:45

#176: Alfa - Mielenkiintoinen merituulivoimalaratkaisu

Nämä tämmöset keksinnötkin ovatkin ne, jotka ydinvoiman lopullisesti kaatavat; yksinkertaiset, halvat ja saasteettomat uusiutuvat energiatuottomuodot. Esim. Fennovoimalalla menee ainakin 20 vuotta, ennen kuin laitos on siinä tilassa, että voidaan olettaa laitoksen alkavan tuottaa voittoa. Harva yritysjohtaja maailmalla sijoittaa projektiin, jolla on näin pitkä takaisinmaksuaika, näin typeriä yritysjohtajia näyttää löytyvän vain Suomesta. Ja nyt kun esim. 80 miljoonaa saksalaista alkaa panostamaan tosissaan uusiutuvien energioiden kehittämiseen, niin 20 vuodessa tulee kyllä aika monta tuotetta ja keksintöä aikaiseksi, joten Fennovoimalan laitos on kyllä todella riskinen projekti siinäkin mielessä, että se ei vielä 20 vuodenkaan jälkeen tuota voittoa. Ja kuka maksaa sitten laitoksen 7-8-9 miljardin (toteutuma tulee olemaan tämä) rakentamiskustannuksista aiheutuvat tappiot; ne on suomalaiset veronmaksajat, jotka omistavat kunnalliset sähköyhtiöt tai valtion yritykset, jotka ovat fennovoiman osakkaina