Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Sulo

/ #226 ydinvoimalaprojektin työllistävyys on puhdas illuusio

09.10.2011 21:01

ydinvoimalobbarit puolustavat voimaloiden rakentamista työllistävällä vaikutuksella, mutta kyllä harva suomalainen saa töitä näistä rakennushankkeista. Esim. Olkiluodon rakentajista yli 80% on ulkomaalaisia, ja miten voi olla mahdollista, että esim. Rauman työttömyysaste on koko 2000 luvun ajan ollut luokkaa 15%, vaikka Olkiluodon työmaalle on vain parikymmentä kilometriä? Fennovoiman projekti tulee työllistämään vielä vähemmän suomalaisia, yksinkertaisesti senkin takia että Pohjois-Suomessa ei ole edes tarjolla tarpeeksi työvoimaa tämmösiin hankkeisiin. Fennovoiman laitoksen rakentavatkin puolalaiset ja virolaiset hitsaajat, ja tekniikka siis on ranskalaista tai japanilaista. Puolalainen hitsaaja ansaitsee Suomessa muutama sata euroa kuukaudessa, eihän tästä jää rahaa edes pyhäjokisessa pitseriassa käyntiin. Ydinvoimala projekti onkin puhtaasti suomalaisten veronmaksajien tulojen siirto ulkomaille; Viroon, Puolaan, Ranskaan/Japaniin, Intiaan (intialaiset ohjelmoivat ydinvoimalan automaation). Miten tämmönen voidaan hyväksyä, kun kreikkalaisten ja portugalilaisten lainoituskin tuntuu niin vaikealle suomalaisista, ja kun ydinvoimalaprojektista saatu 'hyöty' on oman omaisuuden muuttuminen arvottomaksi, ja terveys- ja ympäristökatastrofiriskit vuosikymmeniksi eteenpäin?