Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Vieras

/ #233 Re: Re: Re: tuulivoima on ratkaisu Suomessa

10.10.2011 14:23

#232: Sulo - Re: Re: tuulivoima on ratkaisu Suomessa

Toivoin, että sinulla olisi ollut antaa valmiimpaa tietoa. Tuohon vedyn elektrolyysiin ja säilyttämiseen liittyy minun tietojeni mukaan vielä mittavia ongelmia. Vety karkaa ennen pitkää mistä tahansa astista ja halpaas äilyttäminen ei ole . Turvallisuus on toinen kysymysmerkki, mutta ratkasitavissa. Polttokenno on olemassa, mutta kallis. Niihin nähden hinta-arviosi kuulostaa kohtuullisen alhaiselta. Toki toimiva varastointi olisi poikaa tuulimyllyn kupeeseen. Avoimeksi jää turvallinen toteutettavuus ja kustannukset.

10 - 20 kW nimellistehon voimala tuottaa optimistisen arvion mukaan vuoden aikana keskimäärin 1,8 -3,6 kW teholla. (Suomessa verkkoon kytkettyjen voimaloiden keskimääräinen tuotanto nimellistehosta v 2010 oli 18% ja kerrostalon katto ei ole todennäköisesti tuuliolosuhteiden kannalta optimipaikka). Keskimääräinen luku on tässä ideassa käyttökelpoinen luku, koska vetyyn varastoitu energia saataisiin huipuissa talteen ja kulutettua myöhemmin.

Riippuu varmasti asukasmäärästä riittääkö tuo n 2- 4 kW kerrostalon kulutukseen.  Meidän 3 henkiselle perheelle se riittäisi, mutta talo ja käyttövesi lämpiää puulla. Veikkaisin, että tarkemmmin lukuja pyörittämällä hanke ei näytä yhtä optimaaliselta kuin kuvasit. Laitetaan vaikka 10 kertainen tehotarve tuulimyllylle ja suuri kysymysmerkki sille voidaanko vetyvarastointi turvallisesti ja hallittavilla kustannuksilla toteuttaa.