Vastustamme KTAMK:n kohdistuvia leikkauksia

Kai Puro, vpj

/ #8 Lapin Keskustanuoret tyrmäävät opiskelupaikkojen riistämisen

11.10.2011 17:17

Lapin Keskustanuoret eivät hyväksy hallituksen kaavailuja leikata Pohjois-Suomen nuorilta 1800 aloituspaikkaa. Sosialidemokraattisen opetusministeri Jukka Gustafssonin johdolla laaditut suunnitelmat hävittäisivät kestämättömällä tavalla aloituspaikkoja etenkin ammatti- ja ammattikorkeakoulutuksesta, esimerkiksi Kemi-Tornion ammattikorkeakoululta vietäisiin 40% aloituspaikoista. Tämä tarkoittaisi käytännössä KTAMK:n kutistamista Rovaniemen ammattikorkeakoulun sivutoimipisteeksi, joka eläisi jatkuvan lakkautusuhan alla.

Pohjois-Suomen asiantuntijat ja päättäjät ovat arvioineet aloituspaikkojen tarpeen olevan tulevaisuudessa nykyistä huomattavasti suurempi, mutta esitetyt mielivaltaiset vähennykset lyövät pohjoisen tarpeita korville. KTAMK:n kehittämiseksi on tehty peräpohjolassa hartiavoimin tuloksellista työtä, mistä osoituksena paitsi Oulun ja Rovaniemen päihittäminen opetuksen laatuvertailussa, myös tänä vuonna tehty uusi ennätys tutkintojen määrässä. Ainoat perusteet vähennyksille näyttävätkin olevan Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun etäisyys pääkaupunkiseudusta ja nykyhallituksen halu keskittää keskittämisen ilosta.

Pohjoisen nuorisolle opetusministeriön esitys tarkoittaa yhä useamman nuoren jäämistä joko tyystin vaille koulupaikkaa tai pakotettua muuttamista pois kotiseudulta opiskelumahdollisuuksien puuttuessa. Rahapula tuskin on kurjistamisen ainoa motiivi, varsinkaan kun samassa esityksessä hallitus haluaa lisätä pelkästään Helsingin aloituspaikkoja tuhannella. Hallitus on äänekkäästi mainostanut syrjäytymistä ehkäisevää "yhteiskuntatakuuta", jonka mukaan jokaisen nuoren pitää saada opiskelu- tai työpaikka kolmen kuukauden sisällä työttömäksi jäämisestä. Toteutus osoittaa, että yhteiskuntatakuu on tarkoitettu ainoastaan etelän kasvukeskuksissa asuville tai niihin muuttaville nuorille.