Vastustamme KTAMK:n kohdistuvia leikkauksia

Opetus- ja kulttuuriministeriö esittää rajuja leikkauksia Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun toimintaan.

Ministeriön ehdotuksen mukaan KTAMKn aloituspaikkoja vähennettäisiin lähes 40%. Vähennykset kohdistuisivat pääasiassa Tornion yksikön Kaupan ja Kulttuurin koulutusohjelmiin. Vuoden 2013 yhteishaussa Kaupan ja Kulttuurin koulutusohjelmaa ei olisi enää ollenkaan mukana.

Koska Kaupan ja Kulttuurin opetusta tarjotaan KTAMKssa vain Torniossa, tarkoittaisi se käytännössä koko Tornion yksikön lakkauttamista.

Leikkaukset liittyvät hallitusohjelmassa olevaan ammattikorkeakoulu-uudistukseen. Sen tarkoituksena on kohdistaa merkittäviä säästöjä ammattikorkeakouluille, joista osa toteutetaan koulutustarjontaa vähentämällä.

Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu sijoittui viime keväänä Talouselämä-lehden laatuvertailussa parhaaseen kolmannekseen. Lisäksi syksyllä 2010 alkanut LiikeAkatemia, eli yrittäjämallinen opetus, nosti viime kevään liiketalouden hakijamäärää yli 100%. Tornio on yksi harvoista paikoista, Jyväskylän ja Tampereen ohella Suomessa, jossa nuoret voivat opiskella käytännön kautta yrittäjäksi. Lapin alueella tällainen opiskelumalli on kehitystään rutkasti edellä.

Kulttuurin opetuksella on Torniossa pitkät perinteet ja Torniossa valmistuneet medianomit ovat valtakunnallisesti huippuosaajia ja työmarkkinoilla haluttua tavaraa.

Me allekirjoittaneet vastustamme  Tornion yksikköön kohdistettavia leikkauksia ja vaadimme, että Torniossa tarjotaan myös jatkossa Kaupan ja Kulttuurin opetusta tukemaan alueen työmarkkinoita.