Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Sulo

/ #248 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tuulivoima on ratkaisu Suomessa

13.10.2011 16:15

#244: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: tuulivoima on ratkaisu Suomessa

18% tarkoittaa suurin piirtein 2 m/s keskimääräistä tuulennopeutta, missä ne VTT voimalat ovat olleet, maan allako? Ruotsissa energiaviranomaiset arvioivat n. 40% hyötysuhdetta hyvällä paikalla, Ruotsihan on luonnonolosuhteiltaan käytännössä sama maa kuin Suomi, joten miksi ihmeessä Suomessa ei päästäisi ainakin samaan tulokseen? Ja jos jonkun sortin energiavarastointi otetaan käyttöön, hyötysuhde alkaa olemaan luokkaa 100%

On varmaankin helpompi rakentaa yksi iso tuulivoimala kuin sata pientä, joten sen takia rakennetaan mieluummin isoja, ja kyllä kerrostalon katto voi olla hyvinkin optimi paikka tuulivoimalalle, koska Suomessa talot rakennetaan suurin piirtein samankorkuisiksi, joten talon katolta avautuu suuri ja esteetön alue (optimi tuulivoimalle), joka lisäksi on korkealla (optimi tuulivoimalle)

Suomi on sen verran laaja maa, että jossain tuulee aina, joten jos tuulivoimaloita rakennettaisiin ympäri maata niin näistä tulisi sähköä tarpeeksi todennäköisesti ilman mitään varastointisysteemejäkin, ja olkiluoto 4 + fennovoimala yhteishinta tulee olemaan lähempänä 20 miljardia, sillä rahalla kyllä saa aika monta tuulivoimalaa, ydinvoimaan verrattuna tuulivoima on täysin realistinen vaihtoehto