JTK-TAMPERE

/ #49 En kannata ydinvoimaa

30.03.2016 15:29

Tsernobylin ydinvoimala säteilee vieläkin,suomen luonto on saastunut lappia myöten ja säteilee edelleen. Kun viisaat tietäjät sanoo,että saadaan halpaa ja varmaa sähköä,niin kuka hoitaa 100.000 vuotta ydinjätevarastoja,en minä ainakaan ole silloin elossa ja kuka sen maksaa. Ydinvoima on hätäratkaisu ja sillä vain taataan,että teollisuus saa ilmaista sähköä,kun kulutuksen voi vähentää verotuksessa. Fortum on hyvä esimerkki siitä,miten kansaa huijattiin,fortumin piti taata kuluttajille halpa sähkö,niin luvattiin ja kun päästiin pörssiin,niin sähkönhinta tuplaantui suomalaisille ja rahastajina rikkaat osinkoina. Meillä on vesivoimaa vaikka kuinka paljon ja kun kaikki teollisuus on siirretty halpoihin maihin,niin kuka kuluttaa,kun on ledilamput tulleet,energialamput,on energiaasäästävät kodinkoneet ym. Ja kun energiaa ei kulu,niin tulosta tehdään siirtomaksuilla ja sähkön hinnankorotuksilla,niinkuin Tampereella tehdään. Ydinvoimaa haluavat vain teollisuus ja sijoittajat,koska se on kohta ainoa vientituote ja kansa maksaa,ei sitä meidän köyhien hyväksi tehdä,mutta lobbauspuheet on hyviä,miten saadaan työpaikkoja ym. On se kova hinta tuleville lapsillemme,kun yksikin voimala alkaa vuotamaan,niin satoja kilometrejä maata on asumiskelvoton ja eipä Tsernobyliinkään vaan vieläkään kukaan ole mennyt asumaan,vaikka asuntoja on tuhansia tyhjänä. Mutta vesi ja tuulivoima ei saastuta. Vesivoimalakin maksaa,niinkuin tuulivoimakin,kun rakennetaan ja huolto sielläkin täytyy olla,mutta ei vesi tai tuuli saastuta,jos voimala hajoaa tai tulee joku vika ja jätettä ei tule tuhansiksi vuosiksi. Sen vuoksi tehtaat aina perustettiinkin vesistöjen viereen,että saatiin ilmaista energiaa ja lähes joka tehtaalla oli oma voimala. Sama se on bensan hinta,vaikka hinta jalostettuna on lähtömaassa 0,10e litra,niin paikallinen väestö ei saa ostaa sitä,vaan keinottelijat ja suomi elää autoilusta,kun se on helpoin tapa saada verotuloja,niin sama bensa maksaa täällä 1,30-1,50e litra,sama suhde on ydinvoimassakin. Ja lähtömaan köyhät ei koskaan näe tuloja,mutta saasteet jää köyhille. Kun öljyn tynnyrihinta oli 160 dollaria,niin suomessa bensa maksoi 1,40-1,55e litra,mutta nyt kun tynnyrihinta laski alle 40,00e,niin bensan hinta ei laskenutkaan,kuin 0,10e ja aina sanotan puolustukseksi,että on vanhaa varastoa,mutta kun öljyn hinta nousisi 100e yössä,niin kummasti se öljy tulee yön aikana laivoilla toiselta puolen maapalloa suomeen ja hinta nousee heti kuluttajille. Että,älkää luottako hienoihin puheisiin,miten tulevaisuus on turvattu,kun otatte ydinvoimalaitoksen naapuriinne ja kukaan ei ole vielä maailmassa keksinyt,miten jäte saadaan vaarattomaksi,ei se ole vaaratonta maan alla,eikä maan päällä oleva laitoskaan ole koskaan turvallinen. Ja kuka sen monumentin tulevaisuudessa purkaa,samanlaisia taisi olla pyramiiditkin,että jäi vuosituhansiksi