Kesäajasta luopuminen

/ #654 Re:

30.03.2016 20:16

#636: -

Kansalaisaloite olisi hyvä, jos kyse olisi pelkästä pysyvään normaaliaikaan siirtymisestä, mutta kyse on myös Keski-Euroopan aikaan siirtymisestä. Eli tästä nyt viisarit 2 tuntia taakse. Seuraus: Tulee kesälläkin aikaisin illalla hämärä, mutta  valoisa tulee heti puolenyön jälkeen, kun ihmisest nukkuvat, järjetöntä, siksi en allekirjoita. Olen myös keskustelupalstoja seuranneena sitä mieltä, että useat eivät edes hahmota näitä "kellonsiirtoja" oikein. Joku väittää, että viisarit siirretään eteenpäin, jos Keski-Euroopan aikaan, vaikka asia on nimenomaan päinvastoin. Tiivistettynä: Kansalaisaloite ajaa Suomeen entistä aiemmin valostuvat aamut, mutta entistä aiemmin pimenevät illat. Kun työssä klo 16 asti, kaupassakäynti, syöminen ym, niin eipä pahemin ehdi valoisaan aikaan esim. pihatöitä tekemään kesää lukuunottamatta, ko. siirron jälkeen. Kesällälläkin tulee töiden jälkeen kiire rannalle, mikäli mielii vielä auringosta ja lämmöstä nauttimaan. Aurinko laskee nyt juhannuksena Helsingissä 22.50, siirron jälkeen jo 20.50, nousee 3.55, siirron jälkeen 1.55. Ketä hyödyttää näin aikaisin yöllä nouseva aurinko? Päinvastoin häiritsee nukkumista liika valo yöllä, ellei ole hyviä pimennysverhoja.