VT12:n Lahden ohitietarvetta tutkittava uudelleen

Vieras

/ #97

25.04.2016 07:35

Lahden eteläisen kehätie-hankkeen ympäristöseikoista ja cleantech-yritysmaailman intressien nojalla argumentoimisen tarkoitushakuisuudesta.

Kiistämätöntä on, että Lahti on lobannut Lahden eteläisen kehätien hanketta lahtelaisen "cleantech"-yritysklusterin nimessä mm. julkisesti argumentoiden, että "Lahti on suomalaisten kaupunkien kiertotalouden edelläkävijä, jossa jätehuollon pitkäjänteinen kehittäminen luo nyt seuraavan sukupolven kiertotalousratkaisuja ja työpaikkoja".(Etelä-Suomen Sanomat, Kotimaa. 28.1.2016)

Siis, Lahdesta on - pääasiassa yritysmaailman intressipiireissä - suunniteltu Suomen johtavaa cleantech-alan yritysten keskusta, ja Lahden eteläinen kehätie on poliittisen päätöksenteon osalta kytketty tukemaan tätä alueellista ja erityisryhmäkohtaista (yrittäjät) intressiä.

Tässä ei ehkä ole lähtökohtaisesti mitään erityisongelmaa, ja ehkäpä nämä kaksi asiaa oikeasti tukevat toinen toisiaan, ottaen huomioon erityisesti Lahden keskeisen sijainnin eteläisen Suomen liikenneväylillä.

Mutta, jos Lahden eteläisen kehätien hanke toteutuu Launeen linjauksen muodossa, jonka osalta on huomattavasti kritisoitu ympäristöriskien (merkittävän pohjavesialueen saastumisriski sekä huomattavat meluhaitat asumisympäristössä) toteutumista, saattaa kysymykseksi nousta, että missä määrin ympäristötalouden argumentteja on käytetty vain tarkoitushakuisesti perustelemaan tiehanketta, joka palvelee enempi tiettyä yritysmaailman tämän hetken intressiä, kuin esim. pidempiaikaista kaupunkiympäristöä turvallisena ja viihtyisänä asumisalueena.

Lahti jokatapauksessa tulee tulevaisuudessa kasvamaan asuinalueena ja arveltavasti nimenomaan etelän suuntaan (koska pohjoisessa on Vesijärvi ja Hollolan raja), joten myös kaupungin pidempiaikaista kehityssuuntaa ajatellen olisi järkevämpää toteuttaa eteläisempi Renkomäen linjaus kuin Launeen linjaus.

Linkki Etelä-Suomen Sanomien 28.1.2016 julkaisemaan artikkeliin Lahden eteläisen kehätie hankkeen lobbauksesta cleantech-alan argumenteilla