Asumisen Hinta Alas AHA !

/ #18 Asumiskustannukset, kestäväkehitys ja voittojen maksimointi

06.07.2010 00:54

Kaikilla ihmisillä pitäisi mielestäni olla oikeus ihmisarvoiseen elämään, mihin kuuluu myös jonkinlainen säädyllinen asumus.

Täällä ollaankin jo keskusteltu "vapaiden markkinoiden" ja järkevän säännöstelyn suhteesta, mutta luonnon kantokykyä kukaan ei ole vielä nostanut esille.

On kuitenkin erittäin vahvaa tieteellistä näyttöä, siitä että kaikki ihmiskunnan hyvinvointi on loppupeleistä luonnon tarjoamista resursseista kiinni ja asuminen on käsittääkseni yksi eniten luonnon resursseja tuhlaavista ihmisen toiminnoista liikenteen ohella.

Kuitenkin Suomenkin ilmasto-oloihin voitaisiin asiantuntijoiden mukaan rakentaa passiivi- tai jopa nollaenergia taloja vain 5 - 10 % lisäinvestoinneilla rakennusvaiheessa. Lyhyt näköisinä näin harvoin tehdään, vaan uudistaloja rakennettaessa viimeisetkin pennit käytetään siihen, että saadaan mahdollisimman isot ikkunat, joista lämpö vuotaa harakoille jne. Ja pitkän tähtäimen asumiskustannukset kasvavat.

Eli, jos adressi ottaisi selkeämmin kantaa myös pitkän tähtäimen "asumisen hinnan saamisesta alas" kokonaisvaltaisesti ajatellen, eli luonnon kantokyky huomioiden, pitäisin asiaa ehdottomasti kannatettavana! Lyhyen tähtäimen taloudellinen edullisuus on vain näennäistä edullisuutta, mikä nähdään kaikessa käsiin hajoavassa krääsässä ja jo rakennusvaiheessa homehtuneissa rakennuksissa...

ps. Pieni ihminen ja jopa "pienet" valtiot ovat todella heikoilla säätelemättömillä markkinoilla, joilta puuttuu oikeusvaltion asettamat rajoitukset 'bisnekselle'. Tämän osoittaa esimerkiksi vuosikymmeniä jatkunut Somalian rannikon riistokalastaminen ja käyttäminen kaatopaikkana.

"Sekasortoisen tilan vuoksi sitä on käytetty monella tapaa hyväksi, muun muassa rannikolla on tuotu kaatopaikkajätettä ja mereen ongelmajätteitä. Ulkomaisten troolareiden salakalastus on pääosin loppunut Puntmaan alueella riehuvien merirosvojen vuoksi[4][5]."

fi.wikipedia.org/wiki/Somalia