Hämeenlinnan lasten kotihoidontuen kuntalisä tulee säilyttää!

Äiti

/ #60 Voihan kuntalisä

26.10.2011 12:55

Kaikista vähävaraisimpia eli toimeentulotuen turvin eläviä kuntalisän saaminen tai poistaminen ei vaikuta tietääkseni lainkaan. Kuntalisä katsotaan tietenkin tuloiksi, mutta toimeentulotuki koostuu perheen tuloista, menoista ja perusosasta. Eli tulot - menot+perusosa. Jos tämän jälkeen menot+perusosa jää suuremmaksi kuin tulot, saa erotuksen toimeentulotukena. Eli näin ollen kuntalisän vaikutus kaikkein vähävaraisempiin on olematon.

Kuntalisän vaikutus on suurin niille perheille jonka toinen vanhempi on jäänyt töistä pois hoitamaan lapsensa kotona ja kitkuttelevat toimeentulotuen ulkopuolella puolison tuloilla. Koska tällöin perheen tulot tippuvat roimasti siihen nähden että molemmat kävisivät töissä. Näin kunta lisä tukisi joidenkin vanhempien mahdollisuutta jäädä kotiin hoitamaan lastaan/lapsiaan.

Joten näin ollen ketä tämä nyt tuleva kuntalisä uudistus oikeen hyödyttää??

Toivottavasti edes nyt kuntalisään tuleva tuloraja ottaa huomioon perheen todellisen koon, eikä niin kuin hoitolisän kohdalla että enintään 2 aikuista ja 2 lasta. Sillä ruokakassin hinta on hieman eri esim. 6 henkisellä perheellä.

Ja jos jonkinlaista muutosta kaupungin kaoottiseen päivähoitotilanteeseen haluaa,niin voisi kyllä miettiä sitä subjektiivistä oikeutta toisen kerran.
Ymmärrän hoitopaikan tarpeen jos käydään töissä, ymmärrän hoitopaikan tarpeen sosiaalisita syistä esim. jos perheessä on alkoholi tai mielenterveysongelmia. Mutta sitä en ymmärrä, että esimerkiksi vanhempi lapsi viedään hoitoon kun perheeseen syntyy uusi vauva. Tälläiset tapaukset pitäisi pystyä karsimaan.