Hämeenlinnan lasten kotihoidontuen kuntalisä tulee säilyttää!

Salla

/ #66

28.10.2011 21:21

Kiitos tosiaan minunkin puolestani ihan kaikille, jotka ovat asiaa tukeneet esimerkiksi allekirjoituksin! Olen itse ollut päätökseen tyytyväinen, koska pelkäsin pahinta; sen lakkauttamista kokonaan. Toki olisin todella toivonut sen jatkamista kaikille ja pitäisin sitä kaupunginkin kannalta ihan vain taloudellisestikin järkevänä. Pienituloisuuden rajoista nyt on vaan suuria epäselvyyksiä. Vai onko jollain faktaa asiasta? Kuntalisän maksaminen muuten pienipalkkaiselle vanhemmalle on sinällään perusteltua kunnan talouden näkökulmasta, että pienituloisemmilla perheillä on suurempi vaara pudota toimeentulotuelle, josta aiheutuu selvästi enemmän kuluja kunnalle. Lisäksi pienipalkkaisen verotulot kunnalle eivät ole korkeat, joten periaatteessa kunta ei menetä yhtä paljon verotuloja kuin suurempipalkkaisen kohdalla. Toki monilla aloilla sinne hoitovapaalaisen tilalle otetaan sijainen, joten työ tulee tehtyä (ehkä joku työtön saa mahdollisuuden) ja verot maksettua huolimatta siitä, että vanhempi on hoitovapaalla. Lisäksi mitä pienituloisempi perhe, sen vähemmän se itse maksaa päivähoitopaikasta, tosin maksu on korkeimmillaankin naurettavan pieni todellisiin kuluihin nähden.

Esityksen taustalla käytetyssä lapsivaikutusten selvityksessä muuten oli kohta, jossa kerrottiin lapsille ja perheille olevan parasta, jos äkkinäisiä muutoksia ei tehtäisi ja kustannusvaikutuksiakin tarkasteltaisiin pidemmällä aikavälillä. Nythän päätös on todella äkkinäinen, eikä jätä juuri aikaa asioiden järjestämiseen niille perheille, joilta tuki loppuu, eikä myös varhaiskasvatuskeskuksille, kuten jo aiemmissa kommenteissa tuettua. Vaikka selvitys muuten oli hyvin tarkoituksenhakuinen, niin tuota eivät sitten ottaneet huomioon päätöksessä, vaikka jopa se selvityskin tätä asiaa tuki. Yritin muuten omassa sähköpostissanikin selventää, että on todella vaikea sitoutua pitkiin hoitovapaajaksoihin, jos koko ajan on epävarmuutta näiden tukien muutosten kanssa. Ja toisaalta, että mahdollisuutta useampaan kuin kahteen hoitovapaajaksoon ei välttämättä ole, joten siitä ei edes voi sopia työnantajan kanssa vaikkapa aina kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan. Ja tosiaan: eihän työnantajalla välttämättä ole antaa töitä, ennen kuin sovittu hoitovapaajakso loppuu, jos on palkannut sijaisen.