Hämeenlinnan lasten kotihoidontuen kuntalisä tulee säilyttää!

Salla

/ #67

28.10.2011 21:46

Puolustaisin vielä LANULA:n jäseniä sen verran, että heidän voi olla vaikeaa tehdä päätöksiä annettujen budjettiraamien rajoissa. Päätettäviä asioita on paljon (joista monet vaikuttavat toisiinsa), joten jokaiseen ei jokainen voi aina käyttää aikaa niin paljon, kuin haluaisi. Lisäksi heidän olisi voitava luottaa heille esitettyihin selvityksiin ja tutkimuksiin, koska välttämättä ei tosiaan ole resursseja jokaisen asian perusteelliseen tutkimukseen (eikä tosin ole järkeäkään, että jokainen itse tutkisi aina kaikki asiat erikseen). Valitettavasti nämä esitysten perusteena olevat selvitykset ovat usein tarkoituksenhakuisia ja niissä on otettu huomioon vain esitystä tukevat näkökohdat.

Jotenkin pitäisi saada kaupunki ja kaikki sen kokonaisbudjetin jaosta päättävät tajuamaan, että tässä asiassa ei oikein voisi säästää. Lain on toteuduttava ja näillä raameilla lautakunnan on (ilmeisestikin) mahdotonta varmistaa, että kaupunki täyttää lakisääteiset velvoitteensa. Pitäisi myös ottaa huomioon päätösvaihtoehtojen aiheuttamat kustannukset kaupungille muiden lautakuntien alaisissa asioissa. Esim. jos kuntalisä olisi poistunut kokonaan, mitä kustannuksia se olisi aiheuttanut sosiaalitoimessa toimeentulomenoissa ja paljonko kotihoidettujen lasten päivähoidon aloittaminen lisää kunnan terveysmenoja (usein päiväkodissa olevat pienet lapset sairastavat enemmän kuin kotihoidetut)?

Mitä vaikutuksia kuntalisällä on esimerkiksi muuttovoittoon tai -tappioon? Tutkimuksen mukaan kun kuntalisää maksavat kunnat kun ovat lähes järjestäen muuttovoittokuntia ja niissä on myös keskimääräistä enemmän alle 3-vuotiaita. Uskoisin, että kunnan palveluilla lapsiperheille on suuri merkitys uutta kotikuntaa valitessa. Kuulin jopa (alun perin ulkopaikkakuntalaisten) perheiden pohdintoja muuttoaikeista, mikäli kotihoito Hämeenlinnassa ei olisi enää taloudellisesti mahdollista. Luulisi kunnan haluavan houkutella nimen omaan nuoria perheitä asukkaiksi jatkuvuuden takaamiseksi. Eläkeläisiä kunnassa on paljon ja määrä vain kasvaa, joten mitenköhän kunta on ajatellut pyörittää talouttaan, jos se karkoittaa päätöksillään lapsiperheet ja tulevaisuuden veronmaksajat muualle? Osan markkinointikuluista voisi hyvin käyttää suoraan kotihoidontuen maksuun tai ylipäätään lapsiperheiden palveluihin.